Adriana Moscu ∙ March 20, 2023 ∙ 10 min read

Ai carte, ai parte. Educația joacă un rol-cheie în determinarea modului în care va arăta viața unui adult. Un nivel mai înalt de educație înseamnă câștiguri mai mari, sănătate mai bună și o viață mai lungă. De aceea, salutăm inițiativele care au ca obiectiv educația și enumerăm câteva dintre cele care ne-au atras atenția.

1. Asociația pentru Valori în Educație

Dacă ar avea cu 5% mai mulți absolvenți de facultate, PIB-ul României ar fi cu 3,6% mai mare în 2035. În loc de asta, 36% din clasele pregătitoare din țară au încălzire la sobă cu lemne sau nicio sursă electrică. Mai mult, 56.000 copii de vârsta învățământului primar erau în afara sistemului de educație în 2013.

Asociația pentru Valori în Educație vrea să schimbe această situație sumbră și să transforme sistemul educațional din România într-unul care să promoveze respectul, onestitatea, spiritul de echipă și responsabilitatea. ONG-ul ajută oamenii și organizațiile să își creeze succesul prin intermediul educației și facilitează implicarea companiilor private și a societății civile din România în inițiative cu impact transformațional asupra sistemului de educație.

Concret, AVE susține proiecte sistemice care au eficiență și impact și lucrează împreună cu sistemul formal de educație sau în interiorul lui, încercând să implice cât mai multe instituții, oferă expertiza din domeniul de afaceri (specialiști, consiliere, mentorat, acces la resurse), strânge resurse financiare din mediul privat și le alocă proiectelor în educație, oferă consultanță instituțiilor educaționale pentru politici publice și face lobby pentru modificări legislative în domeniul educațional și, nu în ultimul rând, promovează și premiază excelența. Accesează site-ul pentru a fi la curent cu toate proiectele și programele lor educaționale, fie că ești cadru didactic, părinte sau pur și simplu îți pasă ca România să aibă parte de o educație la cele mai înalte și moderne standarde europene. (ave-romania.ro)

2. Asociația Casa Bună

Mulți copii și adolescenți au nevoie de ajutor și îndrumare. De peste zece ani, un grup de voluntari lucrează cu copiii din cea mai vulnerabilă zonă din București: Ferentari. Din 2020, activitățile s-au extins la două comune din județul Argeș. La Casa Bună, peste 250 de voluntari lucrează săptămânal, online și offline, cu tot atâția de copii cu vârste cuprinse între 3 și 18 ani, copii care cresc în familii sărace sau cu părinți închiși, dependenți de droguri sau plecați în străinătate.

Copiii dezavantajați cu care lucrează voluntarii de aici se confruntă cu bariere sociale multiple: lipsa suportului în familie, lipsa banilor pentru rechizite, îmbrăcăminte și încălțăminte, pentru detergent pentru a spăla hainele, pentru produse de igienă care să le permită să stea printre colegi fără a le fi rușine. Cei de la Casa Bună cred că educația construiește oameni și deschide drumuri. Primul pas este completarea golurilor din cunoștințe, urmat de al doilea – perfecționarea. La „Grădinița de Sâmbătă” preșcolarii învață prin joacă. Săptămânal, în fiecare duminică, o gașcă de 30 de copii și 30 de voluntari se întâlnesc fizic, citesc, scriu, povestesc și se joacă.

În 2022, asociația a demarat un proiect de lecții online. Copiilor defavorizați li s-a asigurat tot suportul tehnic pentru a învăța online, însă voluntarii s-au concentrat mult și pe cel emoțional.

Și dacă la început a fost vorba despre educarea acestor copii, de ceva vreme, voluntarii își concentrează eforturile și în alte domenii conexe, de la sănătate la găsirea vocației, pentru fiecare în parte. Activitățile constau în sprijin medical (stomatologic, oftalmologic, dar nu numai), medicamente, ochelari, rechizite, îmbrăcăminte, produse de igienă, alimente etc. (asociatiacasabuna.ro)

3. Teach for Romania 

Cum ar arăta școala pentru elevii din mediile vulnerabile cu profesori pregătiți și motivaţi pentru această provocare, care cred în potenţialul fiecărui elev, care știu și pot să facă școala interesantă şi relevantă? Sunt întrebările pe care și le pun profesorii și trainerii Teach for Romania, o organizaţie non-guvernamentală, parte din reţeaua globală Teach for All, care caută și pregăteşte oameni valoroși, cu sau fără experiență anterioară de predare, pentru a deveni educatori, învăţători sau profesori în învăţământul de stat, pentru copiii din medii vulnerabile.

Misiunea Teach for All este aceea de a extinde accesul la educaţie în întreaga lume, prin creşterea şi accelerarea impactului generat de către organizaţii care cultivă leadership-ul necesar pentru schimbare. Programul, dezvoltat iniţial în 1990 de către Teach for America, în SUA este prezent astăzi în peste 60 de țări, de pe 6 continente şi numără 15.600 de profesori şi 83.000 de alumni. Unul dintre rezultatele programului: 74% dintre absolvenţi lucrează în continuare în educație.

În 2014, filiala din România a pornit la drum cu 18 profesori și învăţători lideri, în unele dintre cele mai vulnerabile comunități din țară. De atunci încoace, scopul organizației este să intervină pe termen lung în procesul de reducere a inechității educaționale și să dezvolte abilități de viață la elevi, prin implicarea acestor profesori model acolo unde este cea mai mare nevoie de ei.

Profesorii Teach for Romania sunt nevoiți să facă naveta sau chiar să se mute în sau lângă comunitățile în care predau, iar ziua de muncă poate fi și de 12 ore. Pe lângă pregătire și predare, ei construiesc și legături cu comunitatea și încearcă să implice actorii relevanți și factorii de decizie pentru a rezolva probleme punctuale.

Dacă te tentează să intri în comunitate, trebuie să știi că, pentru a deveni profesor Teach for Romania, trebuie să treci printr-un amplu proces de selecție. Organizația nu urmărește doar abilitățile didactice ale candidatului, dar și la reziliența, mentalitatea și motivația din spatele deciziei. Însă efortul merită pe deplin și dă un cu totul alt sens vieții tale. (teachforromania.org)

4. UiPath Foundation

Fundația și-a propus să susțină copiii din medii vulnerabile să-și atingă potențialul și să se dezvolte alături de familiile și de comunitățile lor, oferindu-le acces la programe educaționale de calitate și ajutându-i să-și dezvolte competențele relevante pentru provocările prezentului.

Încă de la înființarea sa în 2019, intervenția UiPath Foundation a constat în abordarea educației pornind de la copii, profesori, școli și comunități. Fundația a oferit pachete de sprijin pentru copiii cu vârste între 11-16 ani implicați în activități educaționale axate pe literație, matematică, limba engleză și competențe digitale (constând în burse, servicii medicale, îmbrăcăminte, alimente, materiale educaționale). În plus, profesorii care predau în comunități vulnerabile au fost susținuți de fundație.

Promovarea mecanismelor care încurajează educația timpurie în zonele vulnerabile, cu scopul de a preveni abandonul școlar, se numără printre cele mai noi obiective ale fundației. Deși incluziunea digitală este o prioritate pentru fundație, experiența din comunități a demonstrat cât de valoroase sunt contextele hibrid, unde intersecția dintre online și întâlnirile față în față oferă copiilor din familii sărace cele mai bune oportunități educaționale și sunt o sursă de bucurie.

Fundația derulează trei programe – Future Acceleration Program, dedicat copiilor cu vârste cuprinse între 11 și 16 ani, Early Education Program, care se concentrează asupra educației timpurii, și Nurture Teachers’ Potential, cu scopul de a susține profesorii care predau în comunități defavorizate. Zonele de intervenție sunt județele Botoșani, Cluj, Galați, Vaslui, Cluj, Olt și București (Ferentari) în România, respectiv Bangalore, India.

În 2021, UiPath Foundation a participat la dezvoltarea primului instrument de evaluare standardizată a literației digitale în cadrul parteneriatului inițiat cu Brio, platformă ed-tech de măsurare a performanței educaționale, avizată de Ministerul Educației și Cercetării. (uipathfoundation.com)

5. Asociația OvidiuRO

Creierul copilului are nevoie de stimulare pentru a se dezvolta, iar succesul în școală este în mare măsură dependent de experiențele din primii ani de viață. Misiunea Asociației OvidiuRO este de a face educația preșcolară accesibilă și eficientă pentru toți copiii din România. Copiii care cresc în familii în care nu există cărți, o situație din păcate frecventă în comunitățile sărace, sunt deja foarte dezavantajați până la momentul începerii clasei întâi, iar riscul de abandon școlar este foarte mare. Frecventarea grădiniței este esențială pentru acești copii. Cărți potrivite vârstei lor și participarea la activități alături de educatori îi îndreaptă pe copii pe drumul frumos al literației, drum ce îi va educa și îi va ajuta, în final, să rupă cercul vicios al sărăciei, în care familiile lor au fost prinse.

Programele OvidiuRO oferă resurse materiale și cunoștințe care acoperă nevoile de educație și sănătate ale copiilor, familiilor și profesorilor lor. Prin aceste programe, grădinița devine un loc prietenos și primitor. (ovid.ro)

6. Asociatia eematico

Asociația eematico este o organizație care deschide drumul spre inovație a programelor educaționale, printr-o abordare proprie menită să dezvolte abilitățile de viață pentru secolul XXI. Cei de la eematico fac asta prin învățare experiențială, bazată pe joacă, procesul fundamental de învățare, precum și prin construire și cu ajutorul materialelor didactice. Copiii descoperă domenii variate într-un mod educativ și distractiv. Planifică, construiesc, se distrează și învață să aibă încredere în forțele proprii, să folosească inspirat resursele personale, să distribuie corect merite și responsabilități, să-și poată evalua singuri acțiunile și deciziile.

Unul din proiectele lor recente este Kitul de arhitectură, sprijinit de Ordinul Arhitecților din România. Prin el, peste 200 de copii din țară au beneficiat de un curs despre arhitectură și mediul construit bazat pe kituri de jucării educaționale de asamblat, activități pe calculator și video-uri educative. Profesorii locali au fost direct implicați în susținerea activităților, fiind pregătiți de echipa eematico. Fie că vor dori sau nu să devină arhitecți, înțelegerea nevoilor și cerințelor unui mediu construit echilibrat și sustenabil sunt esențiale pentru viitorul lor, într-o lume în care acesta devine din ce în ce mai important. (eematico.org)

Foto: hepta.ro, arhiva ONG-urilor menționate.

Related Posts

Alist Designers boutique: Idei de cadouri pentru Secret Santa

Ți-a picat la Secret Santa colega care adoră bijuteriile? Ați organizat un mic joc în familie și ai…

John Galliano părăsește casa de modă Maison Margiela după zece ani

Designerul britanic John Galliano pleacă din funcția de director artistic al casei de modă franceze Maison Margiela după…

Colecția de Spumante Millesime Cotnari, lansate la Artmark cu etichete semnate de cinci artiști români

Cotnari a adus un omagiu atât rafinamentului, cât și tradiției vinurilor românești spumante cu un eveniment exclusivist care…

Cine a câștigat MasterChef 2024?

Câștigătoarea Masterchef 2024 a fost desemnată Georgiana Ene. Concurenta show-ului culinar a plecat acasă cu un premiu de…

Kate Moss, din nou singură

Kate Moss e o femeie singură și fără obligații după ce a pus capăt relației de nouă ani…

Robert De Niro și Ben Stiller, în Meet the Parents 4

Robert De Niro, Ben Stiller, Teri Polo și Blythe Danner se află în discuții pentru a juca într-o…

Un Crăciun magic cu Lidl Deluxe

Sărbătorile sunt întotdeauna magice alături de familie și prietenii dragi. Dacă n-ai pus pe lista lui Moș Crăciun…

Alist Bazar. Noutățile săptămânii

Ca în fiecare săptămână, vă ținem la curent cu noutățile și lansările din această perioadă. Iată ce ne-a…

Kate Middleton, pe lista scurtă a Personalităților Anului, alături de Kamala Harris, Elon Musk și Donald Trump

Prințesa de Wales Kate Middleton se află pe lista scurtă a personalităților anului, clasament realizat de publicația Time….

Sebastian Stan, actorul de origine română, dublu-nominalizat la Globurile de Aur

Nominalizările la Globurile de Aur au fost anunțate ieri, iar una dintre cele mai plăcute surprize l-a constituit…