Alina Burlacu ∙ April 25, 2023 ∙ 7 min read

Prezent în România, în această primăvară, parfumierul Christian Carbonnel ne-a dezvăluit câteva secrete despre cum ajungi să devii un maestru parfumier specializat în parfumuri de nișă și în cele orientale, dar și despre cum poate să arate viitorul în parfumerie.

Christian Carbonnel, cunoscut și sub numele de Chris Maurice în industria parfumurilor, este a treia generație Carbonnel de parfumieri. Bunicul lui Christian Carbonnel a fost un parfumier francez care s-a mutat în Spania pentru a produce uleiuri esențiale și a înființat fabrica Carbonnel în 1925. Acum compania de familie este situată în Barcelona, iar afacerea este la a treia generație și urmează și a patra. Crescând în mediul parfumurilor de nișă, parfumierul a avut ocazia să lucreze pentru mărci de top din Europa și Orientul Mijlociu, inclusiv Xerjoff, Sospiro, Casamoratti, Nishane, Fragrance Du Bois, Masque Milano, Zoologist, Santi Burgas, Jardins de France, Kemi. Și-a dedicat cariera creării unor esențe rafinate și excepționale, care se îmbină perfect cu ideea sa de High Parfumery, câștigând și fiind nominalizat la numeroase premii prestigioase: The Art and Olfactory Awards 2016, 2020, 2021. Recent și-a creat propria companie, C de la Niche, pentru a se concentra mai mult pe parfumeria de nișă.

Ce vă leagă de parfumeria franceză și ce aduce cultura spaniolă modului în care este realizat un parfum?

Eu sunt pe jumătarte francez, moștenirea franceză e încă aici, cu mine. Bunicul a fost un parfumier francez care s-a mutat în Spania, în 1925. Compania mea are acum aproape 100 de ani.

Va trebui să sărbătoriți.

Da, așa sper, în 2025. Ingredientele, tehnica mă leagă de Franța, dar eu mă simt spaniol pentru că sunt născut în Spania.

Ce cuvânt vă definește ca spaniol?

Tradition (n.r. – Tradiție). Acesta ar fi cuvântul.

Moștenirea înseamnă și presiune?

Nu, în cazul meu. Moștenirea meseriei a fost o decizie pe care am luat-o când aveam 6 ani. Am vrut să urmez calea familiei și pot să spun că le-am dat aceeași pasiune copiilor mei, de când s-au născut. Am mirosit împreună lucruri. Am călătorit în Orient, de exemplu, sau în Italia ca să vadă și să simtă ingredientele. Și totul începe așa: Hai să facem o excusie, în vacanța de vară, ca să vedem plantațiile din Indonezia sau, în septembrie, să vedem bergamotele din Sicilia. Au fost implicați în aceste călătorii de inițiere și au deja pasiunea și curiozitatea unui parfumier. Așa că eu cred că și ei vor urma această cale. Încă sunt tineri, dar, probabil, vor vrea să continue ca a patra generație. Așa a procedat și tatăl meu cu mine. Mă jucam în laborator, îmi aducea ingrediente din jurul lumii.

Deci ăsta e secretul în parfumerie? Să te joci.

Este o joacă, da. Trebuie să o vezi ca un joc. Eu încă mă bucur de munca mea așa că pot să spun că e locul meu de joacă. Dacă într-o zi mă voi plictisi, poate mă voi opri, dar până acum m-am bucurat de asta, zilnic. Și tatăl meu la fel. E încă acolo.

Câte parfumuri ați creat?

Peste 200 cu numele meu, plus cele semnate cu contracte de confidențialitate. Probabil peste 400 de parfumuri. Sunt multe parfumuri. Am atât de mulți copii deja…

Aveți aceste parfumuri păstrate și într-o colecție personală?

Nu. Încerc, dar e imposibil să le am pe toate. În plus, la început nu te gândești să le colecționezi. Și uneori prin complexitatea proiectului, alteori, sunt greu de obținut.

Vreți să vă faceți un muzeu al parfumurilor?

În fabrică, am peste 7000 de sticle, din toate perioadele. Le țin într-un frigider industrial, și le folosim pentru uzul personal sau al fabricii. Însă nu am un loc unde să le expun. Dar pentru că în curînd vom sărbători 100 de ani, urmează să extindem facilitățile. Vrem să construim o fabrică nouă. În 1975, a fost construită fabrica de către tatăl meu, așa că datoria mea este să refac fabrica la 100 de ani și acolo voi face un muzeu.

Ce mentori ați avut?

Am avut norocul să fiu instruit, în primul rând, de tata. Dar și de Rosendo Mateu, Ramón Monegal, parfumieri foarte importanți în comunicatatea parfumierilor în Spania. Mi-au fost profesori. Doar că relația nu este una clasică de profesor-elev. Ei m-au învățat ceva iar eu le-am împărtășit alte experiențe, precum cele ale parfumeriei orientale, învățate de la tata.

Atunci când se lucrează la un nou proiect olfactiv, cum ajungeți la aceeași idee, la același concept?

În cazul meu, e un one man show, dar tot am o echipă. Îmi place să stau printre ingrediente, să lucrez la formule, să fac încercări, dar trebuie să am și persoane care să mă ghideze și să mă ajute să duc totul pînă la capăt. Eu fără echipa mea sunt nimic. Am o echipă cu care lucrez de 17 ani. Spun doar un cuvânt și echipa mea știe ce vreau.

Dacă viața ar fi diferită și nu ați fi parfumier, ce ați fi?

Nu aș exista. Nu mă gândesc niciodată la asta. M-am născut să fiu parfumier și asta vreau să fac.

Nu muzician, nici fotbalist, nici diplomat.

Există preferințe foarte clare în parfumerie, pentru consumatori. Așa cum sunt cei care adoră fie cărțile vechi, fie pe cele noi?

De acord. Există molecule care miros ca o carte veche sau cerneală. De fapt, orice miros poate fi recreat. Dacă vine cineva și spune: Vreau mirosul banilor. Voi spune ok. Fiecare dintre noi caută ingredientele care ne amintesc de ceva. Parfumul este o amintire și asocierea cu o amintire. Emoțiile sunt legate de parfumuri. De asocieri. De exemplu, marea.. Asociem vara sau un ingredient cu marea, ceva fresh, citrice – un astfel de ingredient este o traducere a mirosurilor.

Ce este important în crearea unui parfum?

Calitatea care vine din calitatea ingredientelor, iar aici se regăsesc foarte mult parfumurile de nișă. Locul în care mă regăsesc și eu, și modul meu de a crea mirosuri noi. Aici se cere calitate. Natural, ingrediente care durează. De aici vine calitatea.

Parfumul de nișă înseamnă o calitate mai bună.

Da. Un brand mare vrea să ajungă la cât mai mulți oameni, și atunci este sacrificată calitatea pentru marketing. În nișă este invers pentru că se bazează pe vânzarea prin recomandarea personală, nu pe marketing și publicitate. Marketingul aduce un plus, dar succesul unui parfum de nișă nu se bazează pe cum arată modelul ales sau pe numele brandului.

Ce rol are social media în parfumeria de nișă?

Eu mă consider unul dintre primii jucători din parfumeria de nisă. În urmă cu 15 ani mă gândeam că aceasta va fi direcția și am sărit în acest tren al nișei în parfumerie. Acum, cu platformele de social media e mai ușor să te faci remarcat. La fel pentru orice alt domeniu. Pe plan personal, îmi place să fiu mai discret, dar pentru un brand este important să ajungă informația la nivel internațional.

Cum vă găsim pe Instagram?

https://www.instagram.com/nicheperfumesofficial/

https://www.instagram.com/carbonnelsa/

Pe scurt, despre Christian Carbonnel (Chris Maurice):

Molecula iubită: ambroxan. E semnătura mea personală. Apoi, oud-ul, desigur.

Mâncarea preferată: paella.

O băutură recomandată: vinul roșu.

O carte reper: Eseu despre orbire. (Jose Saramago)

Celebrul parfumier Christian Carbonnel a venit în România la invitația Asociației Parfumurilor și Aromaterapiilor din România, condusă de Izabela Corina Juncu.

Foto: PR.

Related Posts

Coafuri de testat și purtat la petrecerile de Crăciun și la cinele în familie

Doar câteva zile ne mai despart până la Crăciun și odată cu această sărbătoare apare și dorința de…

De vorbă cu celebrul make-up artist Jordan Liberty despre culori, Sărbători și ce se poartă în 2025

Una dintre cele mai plăcute experiențe în jobul de beauty editor este întâlnirea față în față cu profesioniști…

Coafuri pentru petrecerile de Crăciun, recomandate de stilistul Vali Sava

Doar câteva zile ne mai despart până la Crăciun și odată cu această sărbătoare apare și dorința de…

16 idei de cadouri de Crăciun pentru femeia specială din viața ta

Oricine ai fi, ai toate motivele să rămâi mai mult pe această pagină pentru că aici sunt ideile…

Interviu: Dr. Ichrak Dali, despre viață și carieră

Își începe fiecare zi la ora 5 dimineața când plecă la Spitalul Clinic de Urgență Sf. Ioan, unde…

Cum ne ajută chirurgia și procedurile de medicină estetică pentru a arăta cât mai fresh?

Chirurgia și medicina estetică au evoluat pentru a oferi soluții personalizate care păstrează și accentuează frumusețea naturală, adică…

3 tratamente estetice rapide pentru un ten perfect de sărbători

Mai avem puțin până la petrecerile de sărbători, iar multe persoane caută acum soluții eficiente pentru a da…

Adrian Perjovschi recomandă 11 stylinguri speciale pentru Sărbători

Pentru finalul de an, Adrian Perjovschi, hair-stylist de top, specialist în transformări radicale de look și fondator Jovsky…

Planuri de Sărbători: 3 tipuri de masaje care alungă oboseala din corp

După un an întreg de muncă, stres, alergătură și griji pentru toate sarcinile pe care le aveai de…

Mici retușuri de final de an

Finalul și începutul de an pot fi destul de haotice. Lasă schimbările care necesită timp și treci direct…