Sorina Topceanu și Mădălina Ivașcu, doi dintre fondatorii MINA, sunt într-o permanentă căutare în a găsi cel mai inovator mod prin care să expună arta contemporană, iar acum se pregătesc să lanseze alături de Andrei Nistor și Mihai Cojocaru, primul spațiu imersiv din București și cel mai mare centru de new media art din Europa de Sud Est: MINA – Museum of Immersive New Art. Acesta va fi un spațiu cultural cu conținut educativ care se adresează mai multor generații, iar despre toate aflăm în cele ce urmează de la Sorina și Mădălina.
One Night Gallery există deja de câțiva ani și se pliază perfect pe curentul în care arta se arată și cu ajutorul tehnologiei. În câteva cuvinte, cum s-a maturizat One Night Gallery și care sunt inovațiile care vă fac cele mai mândre?
Cu One Night Gallery am pornit la finalul anului 2017. Miza a fost și este și acum să găsim acel mod inovator prin care să expunem arta contemporană. Ne doream să găsim motive pentru care oamenii să își dorească să vină la manifestările și acțiunile puse în scenă de noi, să extindem cât mai mult plaja de oameni interesați. Vorbeam de artă, dar nu voiam sa fie un subiect exclusivist.
Prin tehnologie am descoperit acest mod mai personal de a percepe lucrările, de a fi parte din ele sau de a interacționa. De la ediție la ediție am explorat câte o nouă tehnologie. Suntem mândri de toate expozițiile coordonate și concepute de noi și de lucrările create alături de artiștii cu care am colaborat, pornind de la prima galerie în realitate virtuală și până la colecția a peste 100 de lucrări create în realitate augmentată, dintre care multe au fost prezentate în cadrul XR Month, primul festival de realitate augmentată de la noi.
Cea mai recentă și mai inovatoare lucrare a fost avatarul AI – ANA – creat chiar de colegul nostru, Mihai Cojocaru, alături de colaboratorul său, rec.ON. Pe ANA am expus-o în cadrul altui proiect din portofoliul One Night Gallery, festivalul RADAR. ANA vine de la Avatar Neural Artificial și este o instalaţie interactivă, care foloseşte algoritmi de inteligenţă artificială pentru fiecare componentă din pipeline-ul său, precum tool-ul NVIDIA Audio2Face, o aplicatie de referință a platformei NVIDIA Studio, care este de referință pentru toți artiștii 3D.
Această componentă ne ajută foarte mult să facem ca partea digitală să aibă o latură cât mai umană, reală. Pentru că ANA răspunde în timp real la orice întrebare, cu Audio2Face este generată automat animația facială a avatarului pe baza răspunsului pe care îl spune, ceea ce face intreacțiunea să fie cu atât mai reală și naturală În momentul lansării, ANA s-a numărat printre primele proiecte de genul acesta din lume și ne bucurăm că este un proiect care va continua să inoveze în proiectele noastre.
Ați fost premiați la Effie 2023, cel mai prestigios eveniment al industriei din România, pentru proiectul de inteligență artificială ANA din cadrul RADAR Festival. AI-ul este pe buzele tuturor zilele acestea, un subiect controversat în orice domeniu. Cum ați folosit voi AI-ul în artă?
ANA, despre care am povestit mai sus, a fost în centrul campaniei de comunicare pentru RADAR, realizată împreună cu echipele Leo Burnett, Est Now și Stay Sharp. Am avut 4 nominalizări și am câștigat un Bronze pentru aceasta la categoria Media & Entertainment. Ne-am bucurat mult de aceste realizări pentru că sunt o dovadă că reușim să comunicăm eficient și către un public extins, îndeplinindu-ne astfel scopul cu care am plecat la drum, acela de a fi o punte între artiști și publicul larg și de a inova mereu prin prisma proiectelor noastre. Dovada este și că ANA a primit peste 6000 de întrebări doar în cadrul ediției RADAR.
Inteligența artificială a fost o direcție importantă pentru tema RADAR de anul trecut, pe care multiple proiecte și artiști expuși au integrat-o. Propria identitate a ediției a avut la bază avataruri generate de AI, algoritmul de machine learning fiind ghidat prin multiple continente și culturi. Pentru o altă instalație centrală au fost selectate 3 dintre aceste avataruri, pe care audiența le putea „întruchipa” și controla prin propriile expresii faciale. Ele erau mapate într-un format supradimensionat pe trei registre din Sala de Bal de la Palatul Bursei. Pentru spațiul imersiv temporar de la Palatul Oscar Maugsch, echipa de artiști a folosit tool-uri de AI pentru a genera diferite elemente de arhitectură care au avut la bază sculpturi clasice.
Insa integrarea AI-ului în proiectele noastre s-a întâmplat chiar din 2019. Prima instalație care a avut la bază tehnica de deep learning și rețele neuronale a fost Neural Mirror și a fost prezentată la multe ediții One Night Gallery și inchiriată apoi de partenerii noștri în multe alte contexte, precum ArtSafari, Internetics, Romanian Creative Week sau Electric Castle. Instalația propune publicului un transfer de stil artistic live. Utilizând în timp real inteligența artificială, sistemul analizează lucrări de artă selectate de noi, apoi distinge și memorează trăsături ce țin de stilul artistic al lucrării, cum ar fi culorile și formele, dar și tușe și accente mai puțin evidente. Pentru cei care interacționează cu instalația, experiența depășeste cadrul artistic convențional, transformând imaginea captată de cameră într-o lucrare de artă în timp real. Pe măsură ce vizitatorii petrec mai mult timp în fața ecranului, ei trec progresiv prin mai multe stiluri artistice.
Proiectele One Night Gallery sunt avangardiste, futuriste și spectaculoase. Ce urmează? Cu ce vă veți surprinde publicul în viitor?
Ne pregătim să lansam primul spațiu imersiv din București, cel mai mare centru de new media art din Europa de Sud Est. Se va numi MINA – Museum of Immersive New Art și îmbină arta și tehnologiile emergente. Va fi un spațiu cultural cu conținut educativ care se adresează mai multor generații și care ne dorim să contribuie la creșterea consumului cultural și a calității producției culturale. MINA este un proiect conceput de One Night Gallery și Le Petit. Este amenajat într-una dintre primele fabrici de calculatoare din România (ICE FELIX), o clădire cu însemnătate istorică pentru oraș, dar lăsată în umbră până acum. Ne bucurăm că putem astfel să valorificăm patrimoniul industrial și să-i dăm din nou un rol important în viața culturală și urbană a orașului.
Dacă în afară conceptul de artă imersivă este deja cunoscut, la noi acum începe să devină. Ce înseamnă mai exact artă imersivă și în ce fel este diferită de ceea ce deja știm despre artă?
Arta imersivă oferă publicului ocazia de a înlocui rolul de spectator cu cel de protagonist în interiorul lucrării de artă. Aceste experiențe imersive oferă, de asemenea, un mijloc mai accesibil pentru oameni de a vedea, în același loc, tablouri de referință ale unor artiști celebri, care sunt expuse în muzee din întreaga lume. Totodată, prin faptul că sunt proiectate la dimensiuni foarte mari poți observa fiecare detaliu, culoare, tușă. Se schimbă proporțiile și lucrararea este mult mai mare decât este vizitatorul și oferă sentimentul că pătrunzi în lumea creată de artist și senzația că poți să te plimbi prin acele lucrări. Astfel de expoziții, care se bazeaza pe tehnologie ca mediu de creație dar și ca modalitate de expunere, oferă experiențe spectaculoase unui public care vrea să observe, dar și să experimenteze într-un mod diferit arta, inclusiv cu noi layere, contribuții artistice, cum este o coloană sonoră. Sunt spații care se bazează într-adevăr pe evoluția tehnologiei, însă dorința de a crea experiențe imersive a fost datată de-a lungul istoriei artei (exemple foarte timpurii fiind fresce create în peșteri care erau gândite să fie luminate în așa fel încât să dea impresia de mișcare). Apoi, au la baza și arta participativă și arta interactivă, care au o istorie bogată, în care privitorul devine o componentă a lucrării. Mai mult decat atât, într-o perioadă în care generarea de conținut este aproape o necesitate pentru marea parte a oamenilor, astfel de expoziții reprezintă un mediu extraordinar. Vorbim așadar de multe motive care au dus la creșterea numărului de spații imersive în lume, atât a celor care prezintă artiști renumiți precum Van Gogh, Klimt, Cezanne, Kandinsky sau Monet, dar și a celor care expun proiecte create cu ajutorul inteligenței artificiale care dă o estetică compusă din milioane de date, așa cum este cazul cu artistul Refik Anadol sau studioul Ouchhh, care a expus și în cadrul RADAR.
Când se lansează MINA și cum vom avea acces la el?
Lansarea are loc la final de august. Biletele se vor putea cumpăra de pe site-ul muzeului sau pe diferite platforme de bilete, precum și direct de la fața locului. Toate informațiile despre program vor fi curând comunicate pe conturile noastre de social media. Abia așteptăm primii vizitatori care să descopere spațiile, atât pe cei mari cât si pe cei mici. De altfel, în incinta muzeului există și acest spațiu de socializare cu acces liber, MINA Cafe by George.
Ce putem explora la MINA anul acesta?
Muzeul se lansează cu spectacole imersive: Gustav Klimt – o producție multimedia care cuprinde peste 60 dintre operele celebrului artist din întreaga sa activitate, opere expuse în muzee din toată lumea. Selecția lucrărilor este un arc în timp ce trece prin toate perioadele artistului și este o reinterpretare contemporană cu animații ce creează un spectacol imersiv audio vizual, realizat de artiști români, studioul Aural Eye și producătorul muzical, Alexei Țurcan. De asemena, vizitatorii vor vedea și Lumea Subacvatică – un spectacol educațional care integrează și o importantă componentă de sustenabilitate, prin care ne propunem să le oferim vizitatorilor o călătorie prin apele din România, Delta Dunării și Marea Neagră, dar și în adâncurile Oceanului, în care pot descoperi diferitele animale care locuiesc în aceste ape și importanța apei ca sursă a vieții pe pâmânt. În ceea ce privește componenta de sustenabilitate, ilustrăm și lucrurile mai puțin frumoase pe care le ascund adâncurile apelor și ne axăm pe cum putem avea un mediu mai curat și ce poate face fiecare dintre noi pentru a contribui la o lume și ape mai curate. Proiectul este realizat tot de artiști români, prin studioul Collider Visuals & Pixels Reality și producătorului muzical, Costav Ivanov.
Muzeul a fost gândit în așa fel încât să se adreseze tuturor vârstelor și, din experiența proiectelor anterioare, știm că publicul cel mai avid de cunoaștere este reprezentat de copii.. Pentru ei am creat un spațiu extrem de generos, MINA Kids, de aproape 1.000 de mp în care am creat un loc de joacă și învățare cu 12 instalații interactive, care combină arta, joaca, educația financiară, educația unei alimentații sănătoase și, nu în ultimul rând, activitatea fizică.
Care este cea mai spectaculoasă parte a proiectului? Dar cea care v-a ridicat cele mai multe provocări?
Partea spectaculoasă și totodată provocatoare este versatilitatea spațiului și dimensiunile sale. Acesta acomodează activități extrem de variate, pentru un public de toate vârstele. Am trecut prin multe etape de organizare și amenajare, având mereu în vedere criterii legate de compartimentarea ideală, buget, dar și elemente care ne-au plăcut sau ni s-au părut că nu funcționează la alte spații pe care le-am văzut ca parte din research.
Este componenta care vine cu foarte multe provocări, de la cum compartimentezi un asfel de spațiu, care este cea mai bună infrastructură de echipamente necesare pe care să o ai în spațiu. În ceea ce privește partea de performanță, rezoluția conținutului și faptul că ne dorim să fie un loc de joacă pentru artiști din toată lumea a presupus o muncă extrem de complexă din partea echipei tehnice. Avem o configurație tehnică extrem de performantă datorită parteneriatului cu NVIDIA cu ajutorul cărora avem la dispoziție cele mai puternice plăci grafice, GeForce RTX 4090, prin care reușim să creăm și să redăm conținutul artistic la dimensiuni extrem de mari. Acestea oferă un salt enorm în performanță, în eficiență și în grafica bazată pe AI. Tehnologie se reflectă în întreaga estetică a spațiului și de aceea și în alegerea proiectoarelor a fost extrem de importantă și ne bucurăm că Epson România, care ne-a susținut încă de la primele ediții One Night Gallery, continuă să ne sprijine și prin acest proiect. Și pentru că vorbim de începuturi, este extrem de important de menționat că acest spațiu îl creăm alături de Le Petit cu care colaborăm de mai mulți ani, dar și alături de comunitatea de artiști și dezvoltatori pe care am coagulat-o în toți acești ani prin proiectele noastre. Foarte important de menționat este și că MINA este un muzeu privat, ceea ce înseamnă că întreaga investiție vine din partea mediului privat si a noastră, a co-fondatorilor, dar suntem încrezători că vom avea un public numeros care să susțină această inițiativă culturală încă de la început.
Este acest gen de artă atât de tehnologizată potrivită și pentru copii? În ce fel? Cum îi stimulează și ce beneficii le aduce?
MINA Kids, parte din MINA, va fi un spațiu senzorial, prin care ne propunem să contribuim la dezvoltarea cognitivă, socială, chiar și fizică, precum și a aptitudinilor de observare ale copiilor. Tehnologia, în cazul spațiului nostru, este folosită ca mediu de expunere, de creație sau de învățare.
Prin jocurile-instalațiile expuse stimulăm simțurile copiilor și le oferim oportunități de explorare și învățare. Acestea vor activa toate simțurile, de la atingere, la vedere sau auz. Prin joacă cei mici au parte de o înțelegere rapidă și o păstrare a informațiilor noi pentru o mai lungă perioadă de timp.
Dacă vorbim de spațiul imersiv, aici vor vedea lucrări animate ale unor pictori faimoși sau cadre spectaculoase din natură transpuse în producții cinematografice – povești vizuale și audio care îi înconjoară. Acest spațiu oferă șansa de a explora aceste noi lumi digitale, iar experiența este atractivă și pentru copii, ajutându-i să rețină, și în cazul acesta, cu mai mare ușurință, informațiile pe care le află.
Credit foto: Adi Bulboacă
Oamenii care muncesc când toată lumea sărbătorește: Ștefan Olteanu, pompier
V-ați gândit vreodată că, în timp ce noi luăm zâmbitori avionul către destinația de Crăciun sau ciocnim paharul…
Dragostea nu este doar pentru cei tineri
Trăim într-o societate care ne vinde creme, proceduri estetice și diete ca să ne menținem tineri, dar care…
Bundt cake cu mandarine, flori de portocal și migdale- rețetă recomandată de Chef Adi Hădean!
Bundt cake este un chec pufos, cu arome de mandarine, flori de portocal și migdale- este recomandarea lui…
Alist Designers boutique te așteaptă inclusiv azi pentru cadourile last minute. Grăbește-te, suntem aici până la ora 18!
După un an plin de provocări, mulți dintre noi am lăsat pe ultima sută de metri curățenia, cumpărăturile…
C de la … „Crăciun?” – Sărbătoarea între consumerism, tendințe și tradiție
Când mă gândesc la Crăciun, îmi vin în minte o grămadă de lucruri, mai ales dintre cele pe…
Home decor: Cei mai fancy brazi de Crăciun
Dacă încă nu ai apucat să decorezi bradul de Crăciun, cu siguranță ai observat deja că anul acesta…
Oamenii care muncesc când toată lumea sărbătorește: Simona Păun, pilot
V-ați gândit vreodată că, în timp ce noi luăm zâmbitori avionul către destinația de Crăciun sau ciocnim paharul…
Bucurie de Crăciun: obiceiuri din țară
Patru femei care și-au petrecut copilăria în diverse regiuni românești povestesc despre tradiții și obiceiuri de iarnă, din…
Horoscopul săptămânii 23-29 decembrie 2024
Astrologul Anca Stoica vine cu detalii despre ce ne-au pregătit astrele în ultima săptămână a acestui an. Iată…
La ce să te aștepți de la al doilea sezon Squid Game (Netflix)?
Fenomenul coreean Squid Game a avut premiera în 2021 și s-a transformat rapid într-unul dintre cele mai populare…