Alina Aliman ∙ April 19, 2024 ∙ 8 min read

19 proiecte de fashion vor face parte din expoziția centrală Romanian Design Week 2024, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative. Am stat de vorbă cu Marian Pălie, curatorul secțiunii de modă Romanian Design Week 2024, despre designeri și modă în România, despre trenduri dar și despre sustenabilitate și educație în domeniul creativ.

Marian, ești curatorul secțiunii de modă Romanian Design Week. Iar backgroundul  tău include proiecte de stilism, proiecte artistice de tot felul, colaborări cu branduri de fashion. Ce ți-a atras ție atenția la ediția 2024? La ce surprize să ne așteptăm?

În lumina creșterii preocupărilor legate de schimbările climatice și impactul industriei modei asupra mediului înconjurător, am observat și pe piața din România o tendință crescândă către colecții și inițiative care promovează sustenabilitatea și responsabilitatea socială. Este posibil să vedem mai multe branduri și designeri care integrează aceste valori în moduri inovatoare și creative. Subiecte precum identitatea culturală, egalitatea de gen și incluziunea socială sunt tot mai prezente în creațiile designerilor tineri sau mai puțin tineri. Este o preocupare constantă în această direcție. Observ, totodată, că multe branduri și designeri explorează tot mai mult tehnologiile emergente în procesul de creație. 

Care sunt numele designerilor/ lucrările după care să ne uităm la Romanian Design Week 2024? Cât a fost de greu să alegi finaliștii? Câte lucrări ai avut de văzut?

Îmi este foarte greu să aleg un nume și cred că automat, prin alegerea mea aș face o „nedreptate”. Însă este plăcut să observi că domeniul designului vestimentar este (încă) efervescent în România. 87 de proiecte s-au înscris în competiție și acest fapt nu este unul oarecare. Colecțiile înscrise au fost foarte diverse și au abordat variate teme și tehnici. Uneori alegerea este dificilă, pentru că e o chestiune de subiectivitate. Orice selecție are gradul ei de „eroare”, deoarece obiectivitatea nu poate fi 100% angajată. Dar este important că, până la urmă, după un proces destul de complex am ajuns la o concluzie și o selecție finală.

Toți designerii tineri își doresc succes instant, peste noapte. Care crezi tu că sunt etapele pe care ar trebui, totuși, să le parcurgă până să ajungă un nume/ brand cunoscut?

Obținerea succesului în industria modei, sau în orice alt domeniu creativ, nu se întâmplă peste noapte. Necesită un efort susținut și o serie de etape pentru a ajunge la recunoașterea și succesul dorit. Am identificat câteva etape pe care designerii tineri ar trebui să le parcurgă în călătoria lor către a deveni un nume sau un brand cunoscut: educație și formare; crearea unei identități de brand distincte; construirea unor colecții semnificative și consistente conceptual & comercial; colaborări și rețele de contacte (fără de care nimic nu este posibil azi).

Mai cred designerii în trenduri? Ce spui tu, ca stilist și artist, mai trebuie să se ghideze publicul larg după trenduri atunci când vine vorba despre modă?

În industria modei, există o dezbatere continuă cu privire la importanța și relevanța trendurilor. Unii designeri cred în urmarea trendurilor ca pe o modalitate de a rămâne actuali și de a răspunde cerințelor schimbătoare ale pieței, în timp ce alții preferă să își urmeze propria viziune creativă și să își construiască propriul stil distinct. Eu voi înclina spre varianta a doua (zâmbește).  
În același timp nu aș „demoniza” trendurile. Ele reprezintă ceva mai mult decât un proces futil, pe care ne place să îl persiflăm arogant. Trendurile pot reflecta schimbările culturale, sociale și tehnologice din lumea noastră și pot oferi o perspectivă asupra gusturilor și preferințelor publicului într-un anumit moment. A se revedea teoria lui Boris Groys în acest sens.

Se vorbește foarte des despre sustenabilitate în modă. Mie una, văzând atât de multe branduri noi și mulți designeri care încearcă să-și facă un nume, dar și asaltul importurilor asiatice ieftine, mi se pare că există chiar pericolul unei supra-aglomerări în modă, una foarte acută, și a unei desensibilizări a termenului de sustenabilitate. Tu cum vezi acest fenomen? Cum ar putea designul românesc/ moda românească să devină sustenabilă cu adevărat?

Este adevărat că industria modei se confruntă cu provocări semnificative legate de supra-aglomerare, importuri ieftine și desensibilizarea termenului de sustenabilitate, cum bine spui. Cu toate acestea, consider că aceste provocări pot fi abordate prin mai multe modalități, iar designul românesc și moda românească pot deveni cu adevărat sustenabile prin adoptarea unor strategii adecvate. Una din strategii se rezumă la… educație. Educația în domeniul sustenabilității și promovarea unor practici responsabile de consum pot contribui la schimbarea comportamentului de cumpărare. 
O altă direcție care ar ajuta pe mai multe planuri ar fi colaborarea între branduri și designeri români pentru a împărtăși experiențe și bune practici în domeniul sustenabilității. Prin colaborare, se pot identifica soluții inovatoare și se pot dezvolta inițiative comune pentru a promova sustenabilitatea în modă.

Activezi în domeniul acesta artistic de foarte mulți ani. Anul acesta ești curator Romanian Design Week. Dacă ar fi  să rezumi, în câteva cuvinte, cum era percepută moda românească acum 15 ani, să zicem, și cum este văzută acum, ce-ai spune? Ce-a fost bine, ce-a fost rău în fashion #madeinRO în ultimii ani?

În urmă cu aproximativ 15 ani, moda românească era percepută în principal ca fiind în curs de dezvoltare, cu un accent pe tradiția și artizanatul local. Cu toate acestea, există o tendință spre imitație a tendințelor internaționale. În prezent, moda românească a evoluat semnificativ și este văzută în mod tot mai pozitiv pe plan internațional. Designerii români au devenit recunoscuți pentru inovație, creativitate și calitate, iar brandurile locale câștigă tot mai mult teren pe piețele internaționale. A existat o creștere a susținerii pentru designul local și o apreciere crescută pentru identitatea și estetica românească distinctivă.

Despre tine: cum se raportează Marian Pălie față de modă? Ce înseamnă moda pentru tine, de fapt?

Pentru mine este un domeniu de studiu. Este o privire asupra lumii. Este un clișeu, dar pot spune că moda este un limbaj universal care transcende barierele culturale și sociale și permite individului să își exprime creativitatea și identitatea (cea mai intimă) într-un mod vizibil. Acum lucrez la o teză de doctorat pe acest aspect.

Despre Marian Pălie – Curatorul categoriei de Design vestimentar al Romanian Design Week 2024. Este filosof, masterand și doctorand la Universitatea Națională de Arte din București. Descriere completă aici.

Despre Romanian Design Week 2024:
* Romanian Design Week este festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank. Anul acesta va avea loc între 24 mai și 2 iunie la București, în clădirea fostului restaurant CINA, lângă Ateneul Român.
* Ediția din acest an invită publicul să exploreze orașul și să descopere potențialul acestuia, investigând în același timp metodele prin care creativitatea și inovația pot modela spațiile urbane ale viitorului, sub tema „Unlock the city”.
* RDW Exhibition, expoziția centrală din cadrul festivalului, propune peste 200 de proiecte din 6 categorii diferite: arhitectură, design interior, design vestimentar, design grafic, design de produs și ilustrație. La categoria fashion, vor fi expuse 19 proiecte selectate de o echipă formată din Marian Pălie (filosof, masterand și doctorand la Universitatea Națională de Arte din București) și Andrew Ibi (practician al modei, educator și co-fondator al BOLD).
* Printre numele care vor putea fi admirate în cadrul RDW Exhibition la categoria modă se numără: Alexandra Irinciuc, Ana Farîma, AXENTE, Bianca Petre, CARAVASILI, Claudia Ciotec, Cristina Alexandru, Daniel Radu, ELLIDA TOMA, FORAEVA by Lana Dumitru & Vlad Tenu, Gabriela Baboș, Haus of Creative Rebellion, Ioana Ciolacu, Made With Time, MURMUR, NBC Arhitect, SEEN USERS, Silvia Sibi Stanciu, THE CABIN.
* Biletele pot fi achiziționate de aici. Mai multe detalii pe website, Facebook și Instagram.

Related Posts

Chestionarul Alist Designers boutique: Ioana Dumitrache completează frazele noastre 

Seria cu care te-am obișnuit deja continuă astăzi cu una dintre cele mai apreciate prezențe din social media…

Trenduri de fashion pentru 2025 – Ce vom purta la anul?

2025 se anunță a fi un an stilat, plin de eleganță, de rafinament și nu în ultimul rând,…

Matthieu Blazy este noul designer al casei Chanel

După ce postul de director de creație a rămas vacant timp de șase luni, în urma plecării lui…

Chestionarul Alist Designers boutique: Noria Anis completează frazele noastre

Seria Chestionarului Alist Designers boutique are astăzi sub lupă brandul Noria Anis, despre care Georgiana, owner și creative…

Be Love! Laura Giurcanu X Pandora – despre relațiile cu bijuteriile și sezonul de cadouri 

Iubire, emoție, fericire, zâmbete și oameni dragi: lunile reci de iarnă pot fi mereu încălzite cu o surpriză,…

The Grand Avenue: Ice, ice, baby!

Sezonul rece i-a trimis pe marii designeri spre o estetică glacială, reflectată prin tonurile de gri, perfect puse…

Zalando: Ce port de Sărbători?

Sezonul festiv a sosit! Găsește-ți inspirația împreună cu Zalando și adaugă acea strălucire ținutei tale perfecte, fie pentru…

Dr. Mirela Istrati: „MUNCA MEA ESTE MAI MULT DECÂT UN ACT MEDICAL, ESTE DESPRE A REDA DEMNITATEA ȘI ÎNCREDEREA OAMENILOR”

Dentovita este prima clinică de wellbeing stomatologic din România. Printr-o experiență holistică, centrată atât pe actul medical, cât…

C&A Xmas 2024: Strălucește alături de întreaga familie 

Unul dintre cele mai așteptate momente ale anului este chiar sărbătoarea Crăciunului, care a inspirat cea mai recentă…

„Trebuie să ai o mentalitate puternică” – Cristina Gutiérrez, pilot Dacia Sandriders pentru Dakar 2025

Un raliu cu o tradiție de 40 de ani. Peste 500 de concurenți din 60 de țări. Și…