Industria de jocuri video este în plin avânt, iar fetele se impun tot mai mult – în competițiile internaționale, programare, gaming influencing sau chiar… cursuri. Am vrut să aflăm mai multe despre cum jocurile pe calculator fac parte integrantă din viața și cariera Andreei Medvedovici Per, directoare executivă a Asociației Dezvoltatorilor de Jocuri Video din România. Interviu de Alina Aliman.
Cum se numește jobul tău și ce faci tu, concret?
Sunt Directoarea Executivă a Asociației Dezvoltatorilor de Jocuri Video din România (RGDA). Ce fac zi de zi este să creez și să coordonez proiecte, programe și evenimente în folosul dezvoltatorilor de jocuri video. Reprezint și promovez industria dezvoltatoare de jocuri video în fața autorităților, în fața publicului larg, în fața posibililor parteneri (investitori, publisheri etc) străini interesați de studiourile de dezvoltare din țara noastră.
Când și de ce ai ales acest domeniu de activitate? Cum a început toată aventura ta în lumea aceasta?
Deși poate nu pare așa, industria dezvoltatoare de jocuri video este o industrie extrem de complexă și care are nevoie de o sumedenie de competențe, abilități. De aceea nu doar un programator/ programatoare sau o artistă/ un artist își poate găsi locul aici, ci și un business analyst, sau project manager, specialist în marketing, user acquisition, PR sau, dacă ne ducem și mai specific, chiar și de un profesor de istorie de exemplu, care să ajute la crearea unui joc cât mai apropiat de realitatea istorică. Așa că nu e greu de crezut că a avut nevoie și de un om ca mine, cu experiență în management-ul de asociații, care să reprezinte industria și să o ajute să prospere. Eu făceam management de asociații de ceva ani, pentru o asociație europeană a unei cu totul altfel de industrii, îmi împărțeam vremea între București și Bruxelles și am văzut cumva întâmplător anunțul băieților de la RGDA care își căutau un director executiv care să poată duce asociația destul de nou înființată la un nou nivel. Industria în sine m-a atras, dar nu asta a fost esențial pentru mine, ci ideea să fiu acolo de la începuturi cumva, să construiesc și să produc o schimbare reală, de altfel motivul pentru care m-am și întors în România după 8 ani la școală și cu serviciul în diferite alte meleaguri (asta, și să fiu mai aproape de ai mei). Recunosc și că ai mei părinți nu au fost foarte bucuroși când le-am zis că las locul călduț de la asociația europeană ca să construiesc ceva la RGDA: „ce faci cu jocurile astea? O să ajungi fără job în scurt timp, nu vei mai călători ca acum’’ etc. Fără doar și poate s-au înșelat, sunt încă aici, nu aș vrea să mă identific cu nicio altă industrie și călătoresc chiar mai mult decât îmi doresc câteodată.
Ce-ți place cel mai mult la această industrie? De ce?
Este extrem de primitoare, lipsită de oameni pretențioși, de fățărnicie, este o industrie dinamică, cu un potențial enorm în țara noastră și, foarte important, este o industrie cu un impact tot mai mare asupra modului în care trăim. La nivel global, industria jocurilor video este o industrie de două ori mai mare decât industria de film și industria de muzică împreună, deci un mediu cultural extrem de puternic și mult mai răspândit decât poate ne dăm seama.
Ce ți se pare cel mai greu în domeniul gaming? E o provocare să fii o fată într-o lume în care se spune că mai mult se joacă băieții?
Nu este, de cele mai multe ori m-am înțeles extraordinar cu băieții din jurul meu din industrie, dar trebuie să menționez clar că eu sunt expusă la industria dezvoltatoare de jocuri, deci la comunitatea celor care fac jocuri, nu cei care se joacă. Acolo este foarte probabil să existe în unele comunități o toxicitate foarte apăsătoare pentru femei.
Care a fost cea mai surprinzătoare, cea mai funny reacție a cuiva când i-ai spus cu ce te ocupi?
Reacția unuia dintre prietenii mei cei mai buni, care în liceu nu ieșea vinerea cu noi în oraș pentru că juca World of Warcraft (unul din cele mai populare jocuri din istorie), după ce a aflat că m-am angajat la RGDA, a zis că sunt idolul lui, dar că nu știe dacă să mă ia în brațe sau să mă urască de invidie. (Râde)
Momentul tău de absolută fericire de când activezi în acest domeniu a fost…
Pe scena teatrului Odeon, la sfârșitul conferinței Dev.Play (de 7 ani cea mai importantă conferință pentru Europa de Est în game development) și Romanian Game Awards la sfârșitul anului trecut. Au fost două evenimente greu de realizat și la sfârșit, când am mulțumit tuturor participanților pe scenă, m-am simțit extraordinar pentru că am fost nu doar mulțumită de ce am realizat prin forțele proprii, dar și pentru puterea echipei RGDA și a comunității care au făcut ca aceste evenimente să se întâmple. De asemenea, momentul când am lansat proiectul Games in Schools și am avut 30 de profesori pentru programul pilot, veniți la București din comunități rurale sau defavorizate pentru a învăța cum să atragă interesul elevilor pentru materiile lor precum istoria, engleza sau matematica, folosind jocurile video în timpul cursurilor. Ne-a dat un avânt foarte mare pilotul, astfel lucrăm la un curs avizat cu Casa Corpului Didactic, încercând să ajungem la cât mai mulți profesori din țară care să implementeze această metodă de învățare. În general, sunt mereu fericită când finalizez orice proiect, când sunt pe scenă mulțumind comunității la capătul oricărui eveniment organizat de noi, când vine un membru la mine și îmi spune că l-am ajutat cu X sau Y. Și, nelegat de activitatea mea per se, sunt absolut fericită când un studio independent de la noi lansează un joc original cu succes la public. Mă bucură enorm!
Care sunt oportunitățile pentru femei în acest domeniu?
Există numeroase oportunități pentru femei în domeniul dezvoltării de jocuri, de exemplu consider că pe zona de producer sau project manager în jocuri femeile se descurcă extraordinar, dar aș vrea să mă axez în principal în a promova oportunitățile din zona de game design, game features, game story etc. Mi-aș dori tot mai multe femei implicate în procesul creativ al creării jocurilor, cred că este foarte relevant ca printre cei care crează „povestea’’ din jocuri să fie și femei!
Cât timp ai „pierdut” cel mai mult studiind un joc sau analizând piața și jucătorii?
Îmi amintesc că mi-am cumpărat o carte despre legislația din domeniul jocurilor video din Statele Unite și seara, până mă culcam o citeam și răsciteam și subliniam peste ce am subliniat, atât eram de fascinată de domeniu. Asta se întâmpla pe vremea când nu aveam copii, acum nu mai am acest lux. Aștept să mai crească pentru a ne juca împreună jocuri potrivite vârstei lor!
Ce sfaturi ai da unei tinere care ar vrea să intre în această industrie?
Sfatul meu este pentru orice tânăr, fată sau băiat, care vrea să intre într-o industrie creativă faină și lucrativă, să nu aibă preconcepții pentru că își va găsi un loc sub soare aici, avem nevoie de multe calități și abilități diferite. Pentru fete în special, mi-aș dori să facă pasul acesta cu curaj, pentru că jocurile video se nasc dintr-un proces creativ din care nu mai este voie să lipsească femeile: pentru calitatea jocurilor, pentru reprezentativitate, pentru creativitate sporită și pentru multe altele.
Ce urmează în cariera ta?
Îmi doresc în continuare să fiu un sprijin pentru comunitatea noastră și de asemenea să găsesc noi și noi modalități prin care jocurile video să le fie aliat copiilor, părinților, profesorilor și tuturor celor care au nevoie de ele.
Pe scurt:
Jocul preferat este… Ticket to Ride, joc de mobile perfect pentru pasionații de board games.
N-am jucat niciodată… Jocuri pentru care ai nevoie de maximă coordonare a manetei, precum FIFA.
Snackul perfect pentru o zi de gaming…. Alune.
Serialul pentru care ai abandona oricând un joc… „Suits”.
Mă puteți urmări pe @desprejocurivideo.
Foto: arhiva personală. (Dintre jocurile dezvoltate de studiourile independente românești, care s-au bucurat de succes internațional, se pot aminti Move or Die, Door Kickers, Bear & Breakfast, Brawlout si Gibbous: A Cthulhu Adventure.)
Articol publicat în revista A List Magazine (31).
Alist Designers boutique: Idei de cadouri pentru Secret Santa
Ți-a picat la Secret Santa colega care adoră bijuteriile? Ați organizat un mic joc în familie și ai…
John Galliano părăsește casa de modă Maison Margiela după zece ani
Designerul britanic John Galliano pleacă din funcția de director artistic al casei de modă franceze Maison Margiela după…
Colecția de Spumante Millesime Cotnari, lansate la Artmark cu etichete semnate de cinci artiști români
Cotnari a adus un omagiu atât rafinamentului, cât și tradiției vinurilor românești spumante cu un eveniment exclusivist care…
Cine a câștigat MasterChef 2024?
Câștigătoarea Masterchef 2024 a fost desemnată Georgiana Ene. Concurenta show-ului culinar a plecat acasă cu un premiu de…
Kate Moss, din nou singură
Kate Moss e o femeie singură și fără obligații după ce a pus capăt relației de nouă ani…
Robert De Niro și Ben Stiller, în Meet the Parents 4
Robert De Niro, Ben Stiller, Teri Polo și Blythe Danner se află în discuții pentru a juca într-o…
Un Crăciun magic cu Lidl Deluxe
Sărbătorile sunt întotdeauna magice alături de familie și prietenii dragi. Dacă n-ai pus pe lista lui Moș Crăciun…
Alist Bazar. Noutățile săptămânii
Ca în fiecare săptămână, vă ținem la curent cu noutățile și lansările din această perioadă. Iată ce ne-a…
Kate Middleton, pe lista scurtă a Personalităților Anului, alături de Kamala Harris, Elon Musk și Donald Trump
Prințesa de Wales Kate Middleton se află pe lista scurtă a personalităților anului, clasament realizat de publicația Time….
Sebastian Stan, actorul de origine română, dublu-nominalizat la Globurile de Aur
Nominalizările la Globurile de Aur au fost anunțate ieri, iar una dintre cele mai plăcute surprize l-a constituit…