„Rețelele sociale au schimbat totul în modă”, spune Kay Barron, fashion director NET-A-PORTER și autoarea cărții Cum să porți orice, recent apărută în limba română la Editura ap!. Cartea, scrisă de Kay Barron, o figură cunoscută în industria modei, este un ghid indispensabil pentru oricine dorește să își creeze sau să își rafineze stilul personal și să abordeze vestimentația cu mai multă siguranță. Ea a combinat cunoștințele pe care le are în domeniul modei cu o serie de sfaturi de la unele dintre cele mai stilate persoane din lume, de la stiliști de la Hollywood până la vedete, astfel că cititorii se vor bucura să citească pasaje despre stil personal scrise de Sarah Jessica Parker, Law Roach, Monica Bellucci, Oprah Winfrey și mulți alții.
Când ți-ai dat seama prima dată că ai o pasiune pentru modă și ce ți-a stârnit interesul pentru această industrie?
Kay Barron: Încă din copilărie am iubit hainele și ritualul pe care îl presupune alegerea unei ținute. Îmi plăcea ideea că te poți juca cu propria identitate, cu felul în care te simți, și că îți poți imita idolii prin alegerea unei perechi de sneakerși sau prin simpla croială a unor pantaloni. Am crescut în generația MTV, iar videoclipurile muzicale au fost o sursă de inspirație imensă pentru mine. De asemenea, mă inspira emisiunea The Clothes Show, un show britanic cu și despre fashion, care difuza prezentări de modă, tendințe și interviuri cu designeri în fiecare duminică seară. Îmi organizam săptămâna în funcție de el!
Cum ai început în industria modei? Care a fost primul tău job în acest domeniu?
La 18 ani, m-am mutat la Londra pentru a studia moda la Central Saint Martins, crezând că vreau să devin designer. Însă, ulterior, mi-am schimbat direcția spre comunicare și jurnalism, pentru că mi-a plăcut mai mult să scriu despre modă și să o interpretez, decât să o creez. După absolvire, am lucrat la The Face, apoi la Vogue, Grazia, Harper’s Bazaar și, de 12 ani de zile, m-am alăturat echipei Net-A-Porter ca Fashion Features Director, pentru a lansa revista PORTER. În prezent, sunt Fashion Director atât pentru Net-A-Porter, cât și pentru MR PORTER.
Poți împărtăși câteva momente-cheie sau repere care ți-au modelat cariera în modă?
Când eram studentă (și după vreo doi ani de când începusem să scriu pentru reviste de fashion), am început să lucrez la companii de retail de îmbrăcăminte pentru a mă întreține. Faptul că am lucrat în magazine și am putut să observ reacția clienților vizavi de haine a fost o experiență esențială pentru mine. De asemenea, am avut norocul să-i cunosc pe unii dintre cei mai buni prieteni ai mei în industria modei, care mă inspiră în permanență. Am colaborat cu cei mai talentați editori, care mi-au influențat parcursul profesional.
Ai lucrat în jurnalismul de modă și styling – cum ți-au influențat aceste experiențe perspectiva asupra stilului personal?
Jurnalismul a fost prima mea dragoste, deoarece îmi place să intervievez oameni și să dau viață unei povești printr-o narațiune bine construită. Însă, acest domeniu nu te pune întotdeauna față în față cu moda în sine. Nu sunt stilistă și, deși îmi ajut prietenii de la distanță cu sfaturi vestimentare, nu mă ocup de styling pentru ședințe foto sau campanii. Totuși, supraveghez liniile stilistice și povestea din spatele acestora împreună cu stilistul de pe platou. Și aceasta este, practic, o altă modalitate de a construi o poveste, doar că prin haine, în loc de cuvinte.
Care sunt cele mai mari provocări pe care le întâmpini în prezent în rolul tău la Net-A-Porter și cum le gestionezi?
Simt că am jobul de vis la Net-A-Porter și încă nu-mi vine să cred că am ocazia să-l fac în fiecare zi. Totuși, este o afacere mare, cu multe branduri, iar rolul meu este să selectez cele mai bune dintre ele și să mă asigur că se completează armonios, astfel încât clienții să se regăsească în ele. Nu aș spune neapărat că este o provocare, dar mă simt de parcă aș avea de rezolvat un puzzle!

Cum a evoluat industria modei de când ai început să lucrezi în acest domeniu? Care sunt cele mai mari schimbări pe care le-ai observat?
Rețelele sociale au schimbat totul, în special Instagramul, care este acum o sursă de inspirație pentru modă și styling, precum și locul unde oamenii descoperă tendințele din modă. Iar pentru că totul se mișcă foarte rapid, este greu să ții pasul cu asta și cu ce îi interesează pe oameni. Însă, nu putem să ne lăsăm ghidați de tendințele care apar și dispar repede, așa că mă asigur că eu și echipa mea lucrăm întotdeauna cu clientul în minte și cu realitatea hainelor, în loc să încercăm să urmăm ceea ce ne spune Internetul.
Care este cel mai satisfăcător aspect al muncii în modă și ce te motivează?
Hainele! Am iubit întotdeauna hainele, încă le iubesc și încă mă entuziasmez când văd un look pe care unul dintre membrii echipei mele l-a creat și imediat vreau să-l port.
Ai colaborat pentru această carte cu nume mari precum Sarah Jessica Parker, Law Roach și Oprah Winfrey. Ce ai învățat din aceste experiențe?
Fiecare persoană care a contribuit la cartea mea m-a învățat ceva nou, fie că a fost vorba despre cum să am grijă de încălțămintea mea (Sarah Jessica Parker), cum să cumpăr blugi (Emma Grede) sau ce fel de putere are o simplă cămașă albă (Oprah Winfrey). Dar cred că, atunci când am lucrat cu celebrități pe un platou, acelea au fost momentele când am văzut cu adevărat cum pot hainele să ajute pe cineva să-și intre în rol. Iar aceasta este o lecție care poate fi aplicată în viața oricărei persoane.
Cine sunt câțiva dintre idolii tăi din modă, sau sursele tale de inspirație, și de ce?
Îmi plac persoanele care experimentează, persoanele pe care le privești și vezi clar că se distrează cu moda, cum ar fi Sarah Paulson și Zendaya. Încă iubesc moda anilor ’90, fiind în continuare decada mea preferată în privința stilurilor vestimentare, și continuă să îmi influențeze garderoba. Minimalismul de la Calvin Klein, Winona Ryder în orice ar fi purtat în acea decadă, rochiile tip furou, bluzele scurte și blugii largi, nemaivorbind de blugi, blugi și iar blugi. Practic, toate hainele mele preferate!
Cum pot oamenii să experimenteze cu lookuri noi, fără să se simtă incomod sau nepotrivit îmbrăcați?
Experimentează pentru tine, pentru că îți place, nu pentru că ai văzut un look pe Internet sau pentru că prietenii tăi îți spun să încerci altceva. Dar, mai ales, întreabă-te: „Care este cel mai rău lucru care se poate întâmpla?”. Dacă nu-ți place, dai totul jos de pe tine și te îmbraci altfel. Însă, dacă îți place, nici că te vei simți mai bine.
Vorbești despre versatilitatea garderobei în cartea ta – ne poți spune câteva modalități simple de a face o ținută să arate ca nouă?
Accesoriile! Este uimitor cum o pereche diferită de încălțăminte sau de cercei, sau o geantă, pot transforma o ținută veche și ponosită în una nouă și interesantă.
Care sunt unele dintre cele mai comune greșeli pe care le fac oamenii atunci când cumpără haine și cum le pot evita?
• Nu încerca să te reinventezi dintr-odată.
• Nu te lăsa prins de tendințele fiecărui sezon, ci găsește piesele, culorile și croielile care ți se potrivesc cel mai bine.
• Nu cumpăra ceva doar pentru că ai nevoie urgentă de el – cum ar fi o ținută pentru un eveniment –, deoarece acest lucru duce la cumpărături făcute în panică, care de obicei costă mult. În schimb, dacă vezi ceva ce îți place și îți permiți să plătești prețul de pe etichetă, cumpără-l pe loc, ca să-l ai pregătit pentru acel eveniment perfect.
Sustenabilitatea este o preocupare tot mai mare în industria modei. Care sunt câteva modalități practice prin care oamenii pot cumpăra mai inteligent și mai responsabil?
Fă-ți curat în garderobă regulat, ideal de trei ori pe an, și vinde sau donează articolele pe care știi că nu le vei mai purta niciodată. Apoi, cumpără doar ceea ce simți că lipsește din garderoba ta și caută diverse piese și pe site-urile de revânzare, în loc să te orientezi mereu spre a cumpăra lucruri noi.
Cât de importantă este încrederea în sine când vine vorba de modă și cum și-o pot construi oamenii?
Încrederea în sine poate veni doar din interior, dar hainele pot contribui la amplificarea ei. Hainele contează. Ele pot face diferența dintre o zi bună și una proastă. Hainele ar trebui să ajute la îmbunătățirea unei stări bune și la ameliorarea uneia proaste, iar dacă nu reușești să scapi de acea stare proastă, atunci privește moda ca pe o armură care te protejează pe parcursul zilei.

Ce sfat ai da cuiva care își dorește să lucreze în modă, dar nu știe de unde să înceapă?
Trebuie să iubești cu adevărat moda dacă vrei să lucrezi în acest domeniu, deoarece poate fi extrem de greu. Zile lungi de muncă pentru care, adesea, recompensa financiară este mică. Dar este, totodată, un domeniu plin cu cei mai creativi și mai străluciți oameni din lume, și ai șansa să lucrezi la proiecte incredibile, în locații uimitoare. Cu toate acestea, călătoria ta în modă va începe, de obicei, într-un „fashion cupboard” (n. red.: spațiu de depozitare pentru articole vestimentare), deschizând și închizând cutii și călcând sute de haine, dar fii perseverent!
Ce urmează pentru tine? Lucrezi la vreun proiect nou, în materie de modă sau de cărți?
Am ceva la care lucrez în prezent, care îmi place foarte mult, dar nu pot spune nimic despre asta încă!
Kay Barron este o specialistă în modă cu peste 20 de ani de experiență în industrie. A lucrat pentru reviste prestigioase de profil, precum The Face, Vogue, Grazia, Harper’s Bazaar, iar în prezent, ocupă funcția de director de modă la Net-A-Porter, una dintre cele mai influente platforme de retail online de lux. De-a lungul carierei sale, Barron a colaborat cu personalități remarcabile din industrie, dezvoltând o înțelegere profundă a modului în care hainele ne pot transforma percepția asupra propriei persoane și asupra lumii din jur. Această experiență se reflectă în paginile cărții de față, unde oferă sfaturi practice și accesibile pentru a ne ajuta să ne construim o garderobă funcțională și stilată.
Interviu: Luisa Ene.
Millie Bobby Brown (The Electric State): „Ador tot ce are legătură cu anii ’90”
Millie Bobby Brown revine pe micile ecrane, de această dată într-un SF movie – The Electric State –…
Jidvei, singurul producător român de vinuri în elita mondială a celor mai prestigioși producători premium de vinuri și băuturi spirtoase
Jidvei, unul dintre cei mai medaliați producători de vinuri românești, marchează o nouă performanță internațională, fiind inclus pentru…
10 lucruri pe care trebuie să le știi despre cea mai cool expoziție de sneakers din Europa
Dacă ești pasionat de pantofi sport trebuie să-ți treci pe listă o vizită… la muzeu. Bineînțeles, nu la…
Meghan Markle își lansează un nou podcast
După ce și-a lansat show-ul de cooking și de lifestyle de pe Netflix, ”With Love, Meghan”, care a…
PAUL România aduce gustul franțuzesc mai aproape de clienți prin oferta Joyeux Festin
Brutăriile PAUL, ambasadoare ale stilului culinar francez în România, derulează campania Joyeux Festin – un croissant sărat împreună…
Răzvan Mazilu revine pe scenă ca dansator, după 10 ani de pauză, într-un spectacol impresionant despre balerinul Vaslav Nijinski
Răzvan Mazilu, renumit dansator, coregraf și regizor român, revine pe scenă, după zece ani de pauză, în ipostaza…
Donatella Versace părăsește casa de modă fondată de fratele ei, Gianni Versace
Donatella Versace (69 de ani) a făcut anunțul-șoc conform căruia părăsește casa de modă Versace, fondată de fratele…
Q&A – TOMMY HILFIGER și SOFIA RICHIE GRAINGE, despre cea mai nouă colecție a brandului
În această primăvară, brandul TOMMY HILFIGER colaborează cu SOFIA RICHIE GRAINGE, pentru o colecție autentică ce emană un…