Dacă ești pasionat de pantofi sport trebuie să-ți treci pe listă o vizită… la muzeu. Bineînțeles, nu la orice muzeu, ci la unul de design și nu la orice expoziție, ci la una care surprinde istoria și inovațiile pe care le-a adus brandul Nike în istoria sneakerșilor. La Vitra Design Museum (până la 18 mai 2025) poți vedea istoria brandului Nike, de la începuturile din anii 1960 la designul faimosului logo „swoosh” la produsele iconice ca Air Max și Flyknit, dar și influența brandului în cultura pop și în lumea sportului, în expoziția „Nike: Form Follows Motion”.
Ce au în comun Michael Jordan, Andre Agassi și un aparat de făcut gofre? Îți spunem, simplu: brandul Nike. În expoziția „Nike: Form Follows Motion” am aflat cum a apărut logo-ul iconic Nike, cum talpa unora dintre modele a fost inspirată de… aparatul de făcut gofre, cum au apărut colaborările celebre cu case de modă și multe altele.

1. Expoziția a fost inițiată și produsă de Vitra Design Museum, curatoriată de Glenn Adamson și proiectată de studioul de arhitectură și design din Londra JA Projects. Majoritatea exponatelor provin de la Departamentul de Arhive Nike (DNA), arhiva proprie a companiei, care cuprinde peste 200.000 de articole.
2. Întregul ansamblu este structurat în patru secțiuni: Track, Air, Sensation and Collaboration și include exemplare foarte rare, cum ar fi prototipurile de Waffle, Air Force One și Shox.

3. Prima parte – „Track” – este despre arhivele brandului Nike. În 1964, Bill Bowerman, antrenor de atletism la Universitatea din Oregon, și fostul său student, Phil Knight, au fondat Blue Ribbon Sports – inițial, compania doar importa și distribuia pantofi de alergare Onitsuka Tiger Japonia. În această perioadă de formare, Nike a stabilit unul dintre principiile sale cheie de design: ascultați întotdeauna vocea sportivului. În această parte a expoziției, vizitatorii vor întâlni povești din primele zile ale mărcii, cum ar fi dezvoltarea primei Waffle Sole în bucătăria co-fondatorului Nike, Bill Bowerman, sau povestea Tennessee State University Tigerbelles, o echipă de atlete de culoare în timpul erei drepturilor civile din Statele Unite.
4. În 1972, designerul Carolyn Davidson a imaginat logo-ul devenit apoi celebru „the swoosh” (a primit doar 35 de dolari pentru asta!) iar numele Nike a fost inspirat de zeița greacă a victoriei.

5. Designerul Diane Katz a fost prima care a introdus ideea de coordonare a ținutelor sportive (haine pentru alergat, competiții etc) cu pantofii sport, în 1978.
6. Al doilea capitol al expoziției, „Air“, are în vedere anii 1980, când capitolul sportivilor susținuți de Nike a început cu Michael Jordan și a continuat cu Andre Agassi, Serena Williams și LeBron James. În același timp, Nike și-a depășit originile în atletism, extinzându-se mai întâi în baschet, apoi tenis, fotbal, skateboarding și alte sporturi. Clasicii Air Force 1 și Air Jordan au fost prezentate în reclame TV care au cucerit publicul.

7. O nouă tehnologie revoluționează sneakerșii: Nike a investit într-o nouă tehnologie – capsule de gaz sub presiune care asigurau amortizare fără a adăuga greutate. Ascunsă inițial în interiorul tălpilor de încălțăminte, Nike Air a fost făcută vizibilă pentru prima dată în Air Max din 1987, deschizând un nou capitol în istoria designului companiei. În expoziție, evoluția fascinantă a tălpii Air este ilustrată cu numeroase artefacte din procesul inițial de dezvoltare, inclusiv prototipuri de airbag și o mașină de testare creată de inginerul Frank Rudy, care a dezvoltat prima tehnologie și a propus-o către Nike.
8. „Sensation“ explică unele dintre cercetările și dezvoltarea din spatele designurilor Nike. Nike Sport Research Lab – începând cu anii 1990, cercetarea tehnică s-a axat din ce în ce mai mult pe potențialul atletic în avans, ducând la dezvoltarea de produse precum Nike Free, care simulează senzația de alergare desculț, și Vaporfly. Cercetările Nike privind reciclarea plasticului sunt, de asemenea, incluse în această secțiune, cu exemple incluzând Nike Grind.

9. Ultimul capitol al expoziției include celebrele colaborări ale Nike cu branduri ca Comme des Garçons, Sacai, Off White, Virgil Abloh, Riccardo Tisci și alții).
10. Expoziția „Nike: Form Follows Motion” este deschisă până la 18 mai, la Vitra Design Museum (la 20 de minute cu mașina de Basel).

Millie Bobby Brown (The Electric State): „Ador tot ce are legătură cu anii ’90”
Millie Bobby Brown revine pe micile ecrane, de această dată într-un SF movie – The Electric State –…
Jidvei, singurul producător român de vinuri în elita mondială a celor mai prestigioși producători premium de vinuri și băuturi spirtoase
Jidvei, unul dintre cei mai medaliați producători de vinuri românești, marchează o nouă performanță internațională, fiind inclus pentru…
Meghan Markle își lansează un nou podcast
După ce și-a lansat show-ul de cooking și de lifestyle de pe Netflix, ”With Love, Meghan”, care a…
PAUL România aduce gustul franțuzesc mai aproape de clienți prin oferta Joyeux Festin
Brutăriile PAUL, ambasadoare ale stilului culinar francez în România, derulează campania Joyeux Festin – un croissant sărat împreună…
Răzvan Mazilu revine pe scenă ca dansator, după 10 ani de pauză, într-un spectacol impresionant despre balerinul Vaslav Nijinski
Răzvan Mazilu, renumit dansator, coregraf și regizor român, revine pe scenă, după zece ani de pauză, în ipostaza…
Cele mai scurte mariaje de la Hollywood
Dragostea nu durează trei ani, ci doar câteva zile sau luni, cel puțin pentru anumite cupluri. Pentru acestea,…
Dieta sănătoasă în Post: ce alimente să alegem pentru a evita kilogramele în plus
Adoptarea unei diete diversificate si bogate in alimente naturale, este esentiala in timpul postului. De asemenea, persoanele care…
Alist Bazar, noutățile săptămânii
Și această perioadă a fost una plină cu noutăți de tot felul. Iată ce ne-a atras atenția! Primark…