Anti ageing-ul și fetele de 10 ani

Nimeni din lumea asta nu vrea să își piardă aspectul fresh al pielii. Dar, în ecuația îmbătrânirii, nu cumva omitem fix cifrele cele mai importante?
Tinerețea – după care tânjesc toate femeile ajunse la vârsta maturității – este visul frumos ce le determină pe acestea să investească mai mult în produse cosmetice sau în servicii de estetică de calitate. Chiar și industria de beauty a înțeles că expresii precum anti-ageing, antiîmbătrânire nu le fac deloc să se simtă mai bine în pielea lor și a început să aplice strategii de marketing pentru a ocoli acest subiect sensibil.
Pe de altă parte, în timp ce industria anti-ageing și femeile mature vor să scape de stigmatul vârstei, tot mai multe fete care abia au împlinit 10 ani folosesc aceleași produse destinate tenului matur ca să scape de riduri și cearcăne (închipuite).
De unde rapacitatea fetelor care nici nu au ajuns încă la vârsta adolescenței, dar care sunt deja consumatori de produse pentru corectarea cearcănelor și a ridurilor? Ce fac ingredientele antiîmbătrânire și care e vârsta corectă pentru a fi folosite? Hai să vedem ce se întâmplă și cum (ne) putem educa în acest sens.
Obsesia perfecțiunii
Fascinația fetelor pentru îngrijirea pielii nu este un fenomen nou. Sunt sigură că, dacă te întorci un pic în timp, îți aduci aminte de cât de mult visai la perfecțiune, asta chiar și în aparent nevinovata joacă cu păpușile. Însă, diferența dintre atunci și acum este amploarea fenomenului: copiii de atunci își făcea speranțe, scenarii și vise, cei de acum își cumpără visul și se grăbesc să îl transforme în realitate.
Atât doar că nu e vina lor. Dermatologi din întreaga lume și organizații nonprofit care studiază modul în care media digitală influențează dezvoltarea emoțională a copiilor susțin că fetele sunt bombardate la o vârstă extrem de fragedă cu imagini idealizate ale frumuseții. Standardul de frumusețe creat este de cele mai multe ori imposibil de atins.
Se vorbește tot mai des despre faptul că filtrele de frumusețe oferite de social media sau de alte aplicații creează o presiune mare asupra copiilor, nu doar adolescenților, cu repercusiuni emoționale negative. Mulți tineri, după ce au folosit filtre, ajung să creadă că tenul este imperfect și fața lor este urâtă.
Creșterea anxietății și scăderea stimei de sine, determină unele state să ia măsuri. Puține. De exemplu, în UK, a restricționat aplicarea filtrelor – cum ar fi „Bold Glamour” – care modifică trăsăturile copiilor mai mult decât o poate face un machiaj obișnuit, de exemplu. Nu au fost interzise filtrele comice, cele care adaugă urechi de iepuraș sau nas de câine. Dar aceste restricții sunt eficiente doar dacă persoanele care folosesc platformele de social media își declară vârsta reală. Iar asta nu se prea întâmplă.
Și, dacă îngrijorarea pentru folosirea incorectă sau abuzivă a cosmeticelor nu era de ajuns, se pare că unul dintre efectele observate în piața cosmeticelor este creșterea numărului fetelor de 10 ani care achiziționează și folosesc produse de înfrumusețare destinate de obicei personelor mature, mai exact cele antiîmbătrânire.
Un exemplu relevant: în SUA, în 2023, consumatorii sub 14 ani au generat 49% din vânzările de cosmetice, conform unui raport NielsonIQ, iar, în prima jumătate a anului 2024, o treime din vânzări. De Crăciun, produsele de îngrijire a pielii au stat pe multe dintre listele de dorințe ale adolescenților și copiilor, conform raportării NPR.
Să nu ne facem iluzii! Doar pentru că cifrele vin din afara țării, nu înseamnă că la noi e diferit. Până la urmă nu suma de bani cheltuită de copii pe produse cosmetice este cea care îngrijorează, ci felul în care se percep și efectul dăunător, pe termen lung, al cosmeticelor aplicate pe piele prea devreme.
Foto: Hepta

Nimeni din lumea asta nu vrea să își piardă aspectul fresh al pielii. Dar, în ecuația îmbătrânirii, nu cumva omitem fix cifrele cele mai importante?
Tinerețea – după care tânjesc toate femeile ajunse la vârsta maturității – este visul frumos ce le determină pe acestea să investească mai mult în produse cosmetice sau în servicii de estetică de calitate. Chiar și industria de beauty a înțeles că expresii precum anti-ageing, antiîmbătrânire nu le fac deloc să se simtă mai bine în pielea lor și a început să aplice strategii de marketing pentru a ocoli acest subiect sensibil.
Pe de altă parte, în timp ce industria anti-ageing și femeile mature vor să scape de stigmatul vârstei, tot mai multe fete care abia au împlinit 10 ani folosesc aceleași produse destinate tenului matur ca să scape de riduri și cearcăne (închipuite).
De unde rapacitatea fetelor care nici nu au ajuns încă la vârsta adolescenței, dar care sunt deja consumatori de produse pentru corectarea cearcănelor și a ridurilor? Ce fac ingredientele antiîmbătrânire și care e vârsta corectă pentru a fi folosite? Hai să vedem ce se întâmplă și cum (ne) putem educa în acest sens.
Obsesia perfecțiunii
Fascinația fetelor pentru îngrijirea pielii nu este un fenomen nou. Sunt sigură că, dacă te întorci un pic în timp, îți aduci aminte de cât de mult visai la perfecțiune, asta chiar și în aparent nevinovata joacă cu păpușile. Însă, diferența dintre atunci și acum este amploarea fenomenului: copiii de atunci își făcea speranțe, scenarii și vise, cei de acum își cumpără visul și se grăbesc să îl transforme în realitate.
Atât doar că nu e vina lor. Dermatologi din întreaga lume și organizații nonprofit care studiază modul în care media digitală influențează dezvoltarea emoțională a copiilor susțin că fetele sunt bombardate la o vârstă extrem de fragedă cu imagini idealizate ale frumuseții. Standardul de frumusețe creat este de cele mai multe ori imposibil de atins.
Se vorbește tot mai des despre faptul că filtrele de frumusețe oferite de social media sau de alte aplicații creează o presiune mare asupra copiilor, nu doar adolescenților, cu repercusiuni emoționale negative. Mulți tineri, după ce au folosit filtre, ajung să creadă că tenul este imperfect și fața lor este urâtă.
Creșterea anxietății și scăderea stimei de sine, determină unele state să ia măsuri. Puține. De exemplu, în UK, a restricționat aplicarea filtrelor – cum ar fi „Bold Glamour” – care modifică trăsăturile copiilor mai mult decât o poate face un machiaj obișnuit, de exemplu. Nu au fost interzise filtrele comice, cele care adaugă urechi de iepuraș sau nas de câine. Dar aceste restricții sunt eficiente doar dacă persoanele care folosesc platformele de social media își declară vârsta reală. Iar asta nu se prea întâmplă.
Și, dacă îngrijorarea pentru folosirea incorectă sau abuzivă a cosmeticelor nu era de ajuns, se pare că unul dintre efectele observate în piața cosmeticelor este creșterea numărului fetelor de 10 ani care achiziționează și folosesc produse de înfrumusețare destinate de obicei personelor mature, mai exact cele antiîmbătrânire.
Un exemplu relevant: în SUA, în 2023, consumatorii sub 14 ani au generat 49% din vânzările de cosmetice, conform unui raport NielsonIQ, iar, în prima jumătate a anului 2024, o treime din vânzări. De Crăciun, produsele de îngrijire a pielii au stat pe multe dintre listele de dorințe ale adolescenților și copiilor, conform raportării NPR.
Să nu ne facem iluzii! Doar pentru că cifrele vin din afara țării, nu înseamnă că la noi e diferit. Până la urmă nu suma de bani cheltuită de copii pe produse cosmetice este cea care îngrijorează, ci felul în care se percep și efectul dăunător, pe termen lung, al cosmeticelor aplicate pe piele prea devreme.
Foto: Hepta