300 de obiecte: de la poșete minuscule ținute în vârful degetului până la cufere de călătorie luxoase, din secolul al XVI-lea până în prezent – acestea sunt obiectele de artă ale fashionistelor, prezente în expoziția „Bags: Inside Out” de la Art Safari Stars Editions. Am stat de vorbă cu Jessica Harpley, curatoarea din partea celebrului muzeu din Londra, Victoria & Albert și cu Diana Nicolaie, designerul expoziției de la București, pentru a afla… de ce o expoziție de artă cu genți și care au fost provocările pe care le-au avut pentru ca noi să vedem, până în ianuarie 2024, „Kelly” Hermès numită în onoarea lui Grace Kelly, „Lady Dior” inspirată de Prințesa Diana și faimoasa „Baguette” Fendi purtată de Sarah Jessica Parker în SATC, dar și multe alte piese unicat.
De ce o expoziție cu genți? Cum a început ideea acestei expoziții? Și de ce ar trebui să considerăm o geantă o operă de artă?
Jessica Harpley: „Bags: Inside Out” completează trioul de expoziții despre accesoriile faimoase din modă, care a început în 2009 cu „Hats: An Anthology”, urmată de „Shoes: Pleasure and Pain” (2015). Spre deosebire de cele două accesorii menționate, despre genți putem spune că sunt unice, că pot fi purtate indiferent de mișcarea corpului uman. Și, din acest motiv, gențile de designer sunt mai predispuse de a lua forme experimentale, de a avea texturi și forme neobișnuite, de vreme ce nu trebuie să fie neapărat comode pentru vreo partea a corpului. Asta înseamnă că unele genți sunt, într-adevăr, niște opere de artă, construite mai întâi să intrige, apoi să fie practice. În ultimii ani, au existat în toată lumea o mulțime de interacțini dintre artă și designul de genți, unele în care casele de modă și artiști celebri au colaborat pentru a crea o piesă unică, ce se poate colecționa, la fel ca o operă de artă mult dorită. Am explorat acest fenomen în secțiunea „Wearable Art”, unde sunt expuse genți rezultate din aceste colaborări, cum ar fi geanta Entomology Prada x Damien Hirst sau cea rezultată din colaborarea Tracey Emin cu International Woman pentru Longchamp.
Cum au fost selectate modelele?
Jessica Harpley: Ca la orice expoziție V&A, am început prin a ne uita la colecțiile noatre, apoi am explorat alet colecții din lume, apoi a urmat un proces de cercetare în literatura care explorează acest subiect. Așa au rezultat trei teme: Utility & Function; Status & Identity; Design & Making. Am selectat gențile pe baza caracteristicilor care puteau ilustra aceste idei principale, am ales genți din colecția noastră, am împrumutat altele din colecții internaționale, de la colecționari. A fost important pentru noi să arătăm o gamă diversă de genți, să dezvoltăm percepția oamenilor deespre obiectele care sunt asociate cu femeile, în general și privite oarecum frivol, am putea spune. Varietatea a fost cheia de bază, așa că am selectat diferite genți care demonstrau diferite funcțiuni, materiale, tehnici, întrebuințări. Gențile care au un interior interesant, spre exemplu, vor fi expuse deschise.
Există vreo geantă pe care ți-ai fi dorit mult de tot să existe în expoziție?
Jessica Harpley: Am avut o listă de piese hit pe care am fost foarte hotărâți că trebuie să le includem și am reușit, din fericire, să facem rost de ele. De la o geantă pentru covor din secolul 19, folosită pentru călătoriile cu trenul la gențile It-bags ceva mai trecute cu vederea din 2010 – cum ar fi bucket bag-ul Mansur Gavriel – toate tipurile de genți au fost aduse aici să spună.o poveste. Probabil că cea mai mare reușită a noastră a fost să aducem geanta Fendi Baguette (împrumutată, generos, de ctre casa Fendi), cea care a fost purtată de Sarah Jessica Parker în „Sex and The City” și care a fost reiterată apoi într-o mulțime de variante.
Ai o favorită?
Jessica Harpley: Câteva – favorita mea se schimbă săptămânal! Însă mereu m-am simțit atrasă de poșeta clutch creată în forma vasului transatlantic SS Normandie. Are un design foarte deștept, o ușoară variațiune de la gențile clutch ale perioadei și un efect atât de amuzant vizual! Poșeta a fost dată cadou pasagerilor de la first-class și vândută exclusiv la bordul navei, așa că ei puteau avea o amintire deosebit a călătoriei – și asta mă duce cu gândul la amintirile pe care gențile noastre le poartă cu ele de-a lungul anilor, ca o călătorie a unui transatlantic. Designul este unul deosebit, ceva între bun gust și kitsch, ceva ce poate asociem cu suvenirurile din călătorii în ultimii ani.
Cum poți transforma, din decor, o geantă într-o operă de artă? Cum diferă expunerea ei față de un tablou?
Diana Nicolaie: Gențile fac parte din viața noastră din cele mai vechi timpuri și până în zilele noastre. Apreciez un astfel de produs pentru tot ceea ce reprezintă, pentru istoria și semnificația lui. Și acesta a fost gândul cu care am plecat la drum atunci când am fost invitată să concep designul expoziției pe care Art Safari o aduce în premieră în România, în colaborare cu V&A din Londra. În primul rând, este foarte diferită abordarea unei scenografii de expoziție de muzeu față de conceptul unui interior rezidențial. Expoziția trebuie să surprindă, să încânte și să captiveze vizitatorul. Trebuie să-l facă să-și dorească să exploreze și, în același timp să rețina esența expoziției – geanta – un element prezent în viața noastră încă din cele mai vechi timpuri, pe care cu siguranță îl vom mai avea mult timp de aici încolo. Ca designer, ai misiunea de a gândi concepte, de a face asocieri și combinații de culori și texturi care să conducă privitorul în direcția pe care ți-ai propus-o. Designerul, pe lângă partea de expunere a produsului, în cazul de față geanta (dar este valabil pentru tablouri, instalații și sculpturi deopotrivă), are grijă și de contextul în care se află. El imaginează și pune în scenă spații prietenoase și calde, special create pentru a pune în valoare obiectul prezentat.
Care au fost provocările acestui aranjament? La ce să fim atenți atunci când vizităm expoziția?
Diana Nicolaie: Conceptul meu expozițional propune o călătorie în istoria fascinantă a genții prin design, sub forma unui vals printre materiale, texturi, forme și volumetrii, ghidat de culori, către o lume plină de mesaje, celebrități și stil. Am pus în scenă o tranziție în timp și spațiu a vizitatorului, care este călăuzit de viziunea și declarațiile artiștilor manufacturieri, de-a lungul a diverse perioade istorice, o plimbare cronologică pe traseul culorilor. De la evoluția genților de secolul 16 în care ne impresionează eleganța unei bijuterii-accesoriu, până la gențile cu caracter strict utilitar. Armata a fost o deschizătoare de drumuri pentru geanta ca accesoriu de maximă utilitate. Până în zilele noastre în care suntem înconjurați de forme și materiale, iar gențile reprezintă un element statement, de statut, dar și un manifest pentru sustenabilitate (celebrul rucsac din plastic oceanic creat de Stella McCartney).
Experiența vizitatorului este împărțită în 3 etape: introducere în istoria genții, design îndrăzneț și celebritate și procesul de manufactură. Aici ai posibilitatea să vezi, să atingi și să înțelegi pe deplin procesul de fabricație al unei genți. Sunt convinsă că publicul va iubi această expoziție. De la genți cât degetul mic de la mână, până la genți care spun adevărate povești prin broderiile lucrate manual. Plus genți de colecție mult râvnite, pe care le știm din scene celebre de film. Chiar dacă este vorba de genți, asociate mai mult cu femeile, show-ul nu se adresează exclusiv segmentului feminin. Este o expoziție care ar merita să fie văzută chiar și de copii, fiind interesantă prin varietatea de forme și dimensiuni. Expoziția „Bags: Inside Out” a făcut înconjurul lumii (Franța, Anglia, Asia) și este o ocazie extraordinară să o avem și în București.
La final, ai vreo favorită din expoziție?
Diana Nicolaie: Vă mărturisesc că am o categorie preferată – cea dedicată genților neconvenționale. Pur și simplu mă fascinează, pentru că sunt diferite și speciale, iar fiecare este inspirată din altceva. Fie că este vorba de un animal, un fruct, un obiect de zi cu zi, impresionează prin formă, culoare și esență. Lait de Coco, realizată de casa de modă Chanel, sub designul lui Karl Lagerfeld, are o formă de cutie de lapte și este o piesă care pe mine mă atrage și prin prisma contextului în care a fost prezentată (a făcut parte dintr-un show cu totul inedit care a avut loc într-un supermarket, iar modelele defilau efectiv printre raioanele acestuia). Nu este singura mea preferată de aici, sunt mai multe, dar pe aceasta mi-aș dori să o și achiziționez. Nu se mai fabrică, dar se poate găsi în varianta pre-owned. Cu siguranță merită văzute toate categoriile, pentru că fiecare geantă spune o poveste, atât a designerului, cât și a perioadei în care a fost realizată. Mai este și categoria de genți cu mesaj, iar aceasta este interesantă, pentru că aici regăsim declarațiile artiștilor către lume. În felul acesta, doresc să fie auziti, fie că este vorba de o declarație sau de un mesaj de protest.
Despre expoziție, pe scurt…
„Bags: Inside Out”, curator: dr. Lucia Savi, asistent curator: Jessica Harpley, expoziție realizată în parteneriat cu Victoria & Albert Museum, Londra, design de expoziție: Diana Nicolaie.
Expoziția Bags: Inside Out, în colaborare cu V&A Museum, Londra, din 29 septembrie, la Art Safari! – Mai multe despre expoziție citiți AICI.
The Grand Avenue: Ice, ice, baby!
Sezonul rece i-a trimis pe marii designeri spre o estetică glacială, reflectată prin tonurile de gri, perfect puse…
Zalando: Ce port de Sărbători?
Sezonul festiv a sosit! Găsește-ți inspirația împreună cu Zalando și adaugă acea strălucire ținutei tale perfecte, fie pentru…
C&A Xmas 2024: Strălucește alături de întreaga familie
Unul dintre cele mai așteptate momente ale anului este chiar sărbătoarea Crăciunului, care a inspirat cea mai recentă…
Alexia Eram și-a lansat colecția de haine. Cum a fost la evenimentul Margot Market
Unul dintre cei mai cunoscuți influenceri de la noi, Alexia Eram, și-a lansat prima colecție de haine, colecție…
Chestionarul Alist Designers boutique: Pălăria Dădârlat în câteva fraze
Seria Chestionarul Alist Designers boutique merge mai departe cu un brand care împlinește 128 de tradiție, pasiune și…
Chestionarul Alist Designers boutique: Maria Costake completează frazele noastre
Seria Chestionarul Alist Designers boutique continuă cu povestea Mariei Costake, brandul care a transformat pasiunea și talentul artistic…
Chestionarul Alist Designers boutique: PoeticAlb completează frazele noastre
Seria Chestionarul Alist Designers boutique continuă astăzi cu PoeticAlb, un brand cu o estetică diafană, sculptată în in,…
Chestionarul Alist Designers boutique: Provocative Concept completează frazele noastre
Seria Chestionarul Alist Designers boutique continuă cu Provocative Concept, un brand care a pornit dintr-o pasiune pură, pusă…
Chestionarul Alist Designers boutique: IUnique completează frazele noastre
Începem de astăzi seria Chestionarul Alist Designers boutique, ca să îi cunoaștem mai bine pe designerii pe care…
Garderoba funcțională: Ce înseamnă și cum o poți adopta
Poate că ai mai văzut sau auzit pe undeva sintagma asta „garderobă funcțională”, dar dacă nu ai apucat…