Flori de SubCetate este un business cu un domeniu delicat și parfumat, exact cum îi spune și numele- este un atelier floral care asigură cele mai frumoase decorațiuni vii în momentele importante din viețile clienților lor.
Flori de SubCetate este și brandul care a stat doi ani la rând alături de A List Magazine la evenimetele White Party din cadrul Festivalului UNTOLD și ne-am gândit să vă spunem și vouă povestea lor, care este plină de amănunte interesante. Business-ul de familie, condus de Mihaela M. Homei, a fost înființat în urma cu zece ani, într-un sat din județul Bistrița- Năsăud, iar pe măsură ce a trecut timpul, s-a extins și se poate mândri nu nenumărate evenimente în toată lumea.
”Am început acum zece ani, într-o localitate din nordul Ardealului, în zona rurală a județului Bistrița- Năsăud, Telciu (din drag de bunicii mei), iar acum avem evenimente și participări în toată lumea.
Suntem un business de familie. Avem doua ateliere florale, unul în mediul rural (la Telciu), de unde a pornit totul și unul în Bistrița (unde ne-am extins). Astfel că cele două echipe sunt formate în funție de evenimente, din trei pană la șase persoane (care sunt alaturi de noi, încă de la început). Desigur, avem și colaborări sezoniere cu persoane de a căror educație în domeniul floral mă ocup personal (în măsura în care mă pricep și îmi permite timpul).
Aria noastră de activitate se întinde de la firul de trandafir pe care tânărul din mediul rural vine să îl cumpere de la noi și să i-l ofere iubitei sale, la prima lor întâlnire, căruia îi urmează buchetul mai îndrăzneț, după care vine tot el, când coboară seara din munte, istovit de la muncile zilnice sau, dacă este plecat din țară, ne face pe noi mesageri ai dragostei lor și îi livrăm noi buchetul.
Povestea continuă frumos apoi cu nunta lor, pentru care echipele Flori de SubCetate pregătesc decorul și aranjamentele florale, de la buchetul miresei, până la lumânările nașilor, flori în piept, coronițe, brățări, aranjamente florale pe mesele nuntașilor și multe altele (orice ține de partea de design floral).
Nunții îi urmează botezul, la care din nou suntem alături de ei prin lumânări, decor cu baloane, decorarea cristelniței în biserică, trusouri.
Apoi urmează aniversările lor, ale căsătoriei lor, a părinților, nașilor, bunicilor și străbunicilor, ale dascălilor sau ale oricui drag lor, unde din nou suntem prezenți cu livrările noastre florale.
Chiar dacă nu suntem o florărie clasică, avem și noi, pe lângă evenimente și livrări florale, vânzări și în perioadele cele mai agitate pentru cei din breasla noastră (8 martie, începutul și finalul anului școlar, Ziua Îndrăgostiților etc).
Între timp, sunt sărbătorile de peste an, când bisericile din zona noastră sunt împodobite de flori naturale, tot la solicitările clienților deja formați.
Și, în final, vine și partea mai puțin plăcută, cea în care suntem anunțați că cineva drag lor nu mai este. Atunci este momentul în care florile noastre iau forma unor aranjamente funerare pe care tot noi le livrăm la capele (dacă clienții nu sunt în țară, nu le permite timpul sau starea emoțională).
Și toate acestea s-au extins din mediul rural în cel urban și am depășit nu doar granițele satului, ci și pe cele ale orașului, ale județului, ale țării și chiar continentului, cu participările noastre la diverse evenimente din domeniul floral”, povestește Mihaela M. Homei.
A List Magazine: Cum a luat ființă brandul Flori de SubCetate? Și numele are povestea lui…
Mihaela M: Homei: A fost absurdă pentru multă lume ideea mea de deschide atelier floral în mediul rural, eu care studiasem Științe Politice. Și da, am lucrat în presa locală din Bistrița, am participat la conferințe de presă (domeniul politic), am fost scârbită când am văzut că nu prea seamănă analiza politică din facultate cu cea din teren (sau cel puțin, nu într-un oraș din privincie unde lucrurile se mișcă doar în ani electorali și chiar și atunci trebuia să țin cont de culoarea politică a angajatorului meu). Cam atunci s-a produs ruptura mea de analiza politică și da, mi s-a spus că am lăsat buruienile pentru flori.
Cum spuneam și mai sus, totul a pornit de la ideea de a educa tânărul din mediul rural, care a ajuns în timp alături de noi să ofere o floare iubitei, sa trimită (în timpul pandemiei) flori părinților și bunicilor.
Atelierul floral a luat ființă la Telciu, în satul bunicilor mei, în mediul rural, unde nu s-a mai pomenit așa ceva. Într-o localitate aflată la granița dintre doua județe (Maramureș și Bistrița- Năsăud), localitatea de unde a pornit Valeria Peter- Predescu, localitatea vecină cu satul natal al lui George Coșbuc, localitate în care încă se mențin tradițiile și se poartă portul popular și clopul cu până de păun, reprezentativ pentru Valea Sălăuței. Acesta este Telciu.
Florăria Telciu s-a transformat ulterior în Flori de SubCetate (numele cartierului în care locuiesc – pe un deal al frumoasei cetăți Bistrița).
Am schimbat denumirea deoarece, așa cum am spus mai devreme, am început să avem evenimente nu doar în mediul rural, ci să depășim limite și granițe nevisate de noi acum 10 ani. Și majoritatea mă întrebau “Aduceți florile din Telciu? De la țară?”
Bineînțeles că nu era așa. Lucrăm cu furnizori din țară și din afara țării, ca oricare florarie clasică, doar că noi suntem ateliere florale. Avem o echipa de floriști la Telciu și o echipa în Bistrița.
A List Magazine: Domeniul de activitate ales, acela de a lucra cu flori, este unul delicat si frumos, dar care sunt provocările acestuia?
Mihaela M: Homei: Fiecare florist se evidențiază prin stilul său. Cred că noi am abordat latura mai apropiată de ei. Suntem atelierul floral al familiilor lor. Evenimente corporate avem mai puține și sperăm noi de calitate când suntem colaboratori, ca de exemplu acum, în cadrul White Party x UNTOLD, unde ne ocupăm de partea de decor, alături de echipa A List Magazine.
A List Magazine: Cum a crescut business-ul în timp și care au fost momentele definitorii?
Mihaela M. Homei: Business-ul a crescut în timp și asta se datorează în mare parte clienților noștri, care nu ne-au părăsit nici măcar în pandemie. Dimpotrivă, noi atunci ne-am descoperit și am înflorit datorită lor. Atunci a apărut partea de livrari florale către cei dragi ai lor (pe caere mulți nu i-au văzut sau vizitat deloc în perioada aceea nefastă). În majoritatea cazurilor se datora faptului că unii erau la mii de kilometri distanța de ei, iar restricțiile începeau să fie de mai multe feluri. Astfel, am început să luăm la pas județul, să cunoaștem oameni și comunități frumoase, care fac cinste zonei acesteia a țării.
A List Magazine: Există trenduri în acest business? Cum se schimbă cerințele și preferințele clienților?
Mihaela M. Homei: Desigur că există și pentru aceasta ne specializăm continuu. Cerințele se schimba de la o generație la alta și nu prea este loc de compromis în lumea celor care își cunosc potențialul și dăruiesc tot ce pot ei mai bun în ceea ce fac, iar acest aspect este observat atât de clienți cât și de colegii de breasla.
Pe noi ne recomandă (sau cel puțin așa ne-am obișnuit) clienții noștri, rudele lor, lucrările noastre, stilul nostru (pe care încercăm să-l îmbunătățim continuu, prin cursurile la care suntem prezenți). Educația este continuă și în acest domeniu. Dacă ne oprim din a ne perfecționa, intervine rutina și se simte asta în rodul muncii noastre, în relația cu clienții, în satisfacția noastră profesională, în încrederea în noi înșine. Si așa o cam ținem de 10 ani încoace.
A List Magazine: Care au fost până acum cele mai neobișnuite cerințe din partea clienților?
Mihaela M. Homei: Una dintre cele mai neobișnuite cerințe a venit din partea unei cliente aflata în afara țării, care ne ruga insistent să mergem să livram în cimitir, de Ziua Morților, câteva aranjamente florale și să cautăm anumite morminte, pe care să așezăm florile. Din echipa mea, eu sunt cea care cam zice DA la orice, oricât de trăznită ar fi ideea, și nu știu cum se face, dar tot timpul colegii mei m-au urmat și au fost alături de mine în deciziile mele. Sincer, nu știu ce am avut în gând în acea zi, dar am făcut livrarea, în cimitirul plin de oameni (așa cum este în acea zi, în zona noastră). asta am facut. Din ce credeam eu că va fi ceva discret, într-un cimitir de la țară, s-a transformat în ceea ce toată lumea a știut că noi facem livrări și în cimitir. Așa și? Neobișnuit, dar am făcut-o cu DRAG și cred că asta simt clienții noștri.
A List Magazine: Cum v-ați descurcat cu nunțile în pandemie și cum a fost perioada de după?
Mihaela M. Homei: Au fost doi ani lungi, însă, deși fără evenimente (nunți), pentru noi au fost prosperi. Ceea ce a dat totuși o notă comică acelor vremuri umbrite, a venit abia după terminarea restricțiilor, când mirii care aveau rezervate sălile de evenimente de trei ani sau mai mult, poate au avut timp să decidă și să-și calculeze din nou opțiunile și ori au schimbat mirele sau mireasa, ori au făcut și botezul în ziua nunții.
A List Magazine: Care ar fi do’s and don’ts în acest business? De ce este frumos, dar și greu?
Mihaela M. Homei: DISCREȚIA este prima pe listă și din ea pleacă si DO și DO NOT.
Bineînțeles că există și buchete somptuoase de flori sau aranjamente impunătoare, a căror expeditori solicitau explicit discreție la livrare, ceea ce se și întâmplă, indiferent de circumstanțe.
Am găsit frumosul acolo unde nu credeam că este. Ceea ce ne-a menținut în pandemie și ne-a făcut să înflorim au fost comenzile din afara țării, de la cei plecați, către cei rămași acasă. Am fost și am rămas mesageri ai dorului și dragostei multora din clienții formați în acea perioadă.
Nu o dată ni s-a întâmplat ca în momentul plecării noastre de la o livrare, părinții sau bunicii respectivi (necunoscuți nouă până în acel moment) să ne îmbrățișeze, să insiste să ne dea ceva de la ei din grădina cât de puțin, ca și cum ar fi dat nepoților lor. Pentru că așa este omul de la țară, ardeleanul învățat cu munca și cu oamenii din comunitatea lor. Și se uită cu lacrimi în ochi după noi, ca după însăși nepoții sau copii lor care se află la mii de kilometri distanță de ei și care ne-au dat nouă sarcina delicată de a le transmite că nu i-au uitat și că indiferent de granițele sociale și geografice, le sunt alături.
A List Magazine: Anumite alegeri ale clienților le definesc lor personalitatea, asta din ce ați observat până acum, conform experienței acumulate?
Mihaela M. Homei: Și dacă aș vrea, nu aș putea să mai fac încă o data un buchet identic cu un altul făcut tot de mine, chiar dacă majoritatea mireselor vin cu foto și îmi spun „așa aș vrea să arate buchetul meu”. Înainte de a semna un contract cu mirii noștri sau chiar în momentul în care ne sună cineva sau vine la noi la ateliere și ne spune că vrea un buchet, atunci începe interacțiunea cu el, în măsura bunului simț și discret pe cât se poate. Interacțiunea directă cu clientul ne face să înțelegem tipul de eveniment sau de moment în care v-a fi oferit buchetul și îl vom face personalizat și exact pentru ceea ce este destinat. Nu avem buchete gata făcute (ca în florăriile clasice). Lucrăm în special pe comenzi, iar florile naturale cu care lucrăm noi, le menținem în camera frigorifică și în vitrinele frigorifice florale cu care ne-am dotat atelierele. Acolo se păstrează fresh la temperatura și umiditatea necesară lor.
La fel este și la nunți. Acestea presupun însă o pregătire mult mai amănunțită, iar mirii noștri ne anunță încă cu un an- doi înainte. Avem însă și miri last minute. Oricum ar fi, pregătirea evenimentului solicită muncă de pregătire cu mult înainte de a pune mâna pe primul fir de floare. Eu unul dintre cele mai plăcute domenii de lucru (cred), cu toate că de multe ori este epuizant, riscant, greu, cu nopți nedormite. Când oamenii normali au liber, noi, floriștii, muncim intensiv și ne arătăm în fața clienților ca și cum acum am dormit pe petale de trandafiri, totul este roz și plutim în fericire, evenimentul lor este unic (chiar este) și îi asigurăm de faptul că nu există nimic pe lume mai important în acel moment, decât acel eveniment. Dar în sinea noastră știm că am trecut prin multe, mult mai grele și epuizante și că, atunci când am simțit că nu mai putem, sigur am mai putut.
Nu e chirurgie ceea ce facem (desi la câtă dexteritate trebuie să avem cu cuțitele, am putea spune că e o latură extinsă a chirurgiei), dar lucrăm cu unele dintre cele mai importante și delicate evenimente din viața oamenilor. Și doar noi știm prin ce chin trecem când știm că evenimentul e aproape, suspansul crește la ideea că oare am comandat soiul bun de trandafir, oare furnizorul îmi va aduce ce am solicitat și la calitate superioară? Si în majoritatea cazurilor ceea ce comandăm sau cumpărăm este de o calitate superioară, datorita furnizorilor noștri care ne susțin pe noi toți floristii în acest business. Este win–win situation.
Emoții sunt și acelea când e vară, 35 grade C, ai buchet de mireasă de lalele care sunt niște nebune frumoase, singurele care cresc în înălțime după ce sunt tăiate. Și coșmarul e să nu cumva să crească buchetul în mâna mirelui emoționat și să se deschidă firavele lalele albe, până ajunge dumnealui în fața alesei sale. Astea sunt unele dintre puținele emoții care ne țin treji până la încheierea evenimentului. Desigur, consiliem mirii, socrii, nașii și tot neamul dacă e nevoie și dacă ne ascultă indicațiile, totul rămâne fresh și toată lumea e fericită.
A List Magazine: Cum a crescut pâna acum Flori de SubCetate și care sunt planurile pe termen mediu?
Mihaeal M. Homei: Formarea noastră este continuă și așa au apărut colaborările și evenimentele internaționale florale la care am participat alături floriști talentați din toată România și de cea care este floristul oficial al Familiei Regale a României, Alina Neacșa.
Anul trecut am decorat cu flori (alături de echipa ei), sala de bal aflată la ultimul etaj al uneia dintre clădirile emblematice ale Emiratelor Arabe Unite, Burj Al Arab din Dubai. A urmat apoi apoi Veneția, Olanda și lista este deschisă.
Acest domeniu face parte din cel al artelor, însă pentru aceasta este nevoie de muncă, viziune, sdudiu, curaj și apoi pasiune. Și încrederea are un rol primordial, însă aceasta se poate dobândi doar odată cu experiențele trăite și acumulate (cu cât mai multe și mai vaste, cu atât mai bine, ca atunci când te vezi singur în fața unui mare eveniment, să te uiți cu încredere în față și să știi că te poti baza pe tine, pec unoștințele tale, experiența și iscusința ta. Și, la final, ce e fain vine odată cu toate acestea.
În concluzia mea umilă, da, floristica este un domeniu vast, care este dus de mulți floristi la nivel de artă. Dintre cei pe care îi admir îmreuna cu arta lor, sunt Alina Neacșa (International Event Designer) și designerul floral american Jeff Leatham.
Astfel a fost ascensiunea noastră din mediul rural, unde am reușit ceea ce ne-am propus, spre sălile de bal și mesele șeicilor din Dubai sau saloanele tapițate în mătăsuri fine, cu tavane pictate, din Veneția.
Și, în definitiv, ceea ce ne menține cu picioarele pe pământ, este în esență tot ideea principală de la care am pornit ți ceva în plus: nu trebuie să fie o ocazie specială pentru ca cineva să ofere flori cuiva. Asta am învățat-o noi, nu de la oricine, ci de la cel mai exigent formator al nostru, clientul, indiferent de clasa socială din care face parte, fie că e din mediul rural sau urban, indiferent de confesiunea lui sau de locul pe globul pământesc.
Foto: Flori de SubCetate
Colecția de Spumante Millesime Cotnari, lansate la Artmark cu etichete semnate de cinci artiști români
Cotnari a adus un omagiu atât rafinamentului, cât și tradiției vinurilor românești spumante cu un eveniment exclusivist care…
Cine a câștigat MasterChef 2024?
Câștigătoarea Masterchef 2024 a fost desemnată Georgiana Ene. Concurenta show-ului culinar a plecat acasă cu un premiu de…
Kate Moss, din nou singură
Kate Moss e o femeie singură și fără obligații după ce a pus capăt relației de nouă ani…
Robert De Niro și Ben Stiller, în Meet the Parents 4
Robert De Niro, Ben Stiller, Teri Polo și Blythe Danner se află în discuții pentru a juca într-o…
Un Crăciun magic cu Lidl Deluxe
Sărbătorile sunt întotdeauna magice alături de familie și prietenii dragi. Dacă n-ai pus pe lista lui Moș Crăciun…
Kate Middleton, pe lista scurtă a Personalităților Anului, alături de Kamala Harris, Elon Musk și Donald Trump
Prințesa de Wales Kate Middleton se află pe lista scurtă a personalităților anului, clasament realizat de publicația Time….
Sebastian Stan, actorul de origine română, dublu-nominalizat la Globurile de Aur
Nominalizările la Globurile de Aur au fost anunțate ieri, iar una dintre cele mai plăcute surprize l-a constituit…
Dr. Mirela Istrati: „MUNCA MEA ESTE MAI MULT DECÂT UN ACT MEDICAL, ESTE DESPRE A REDA DEMNITATEA ȘI ÎNCREDEREA OAMENILOR”
Dentovita este prima clinică de wellbeing stomatologic din România. Printr-o experiență holistică, centrată atât pe actul medical, cât…
Charlene de Monaco, frumoasa Balului de Crăciun de la Monte Carlo
Prințesa Charlene de Monaco s-a aflat din nou în centrul atenției la Balul de Crăciun de la Hôtel…
Martin Garrix despre magia și energia UNTOLD: ‘Un festival care mă face să mă simt acasă”
De nouă ani UNTOLD, devenit fenomen global a reușit să redefinească experiența muzicală. Fiecare ediție de festival aduce…