De la picturi împușcate la Revoluția din 1989 la clădiri-monument și fresce vechi de secole, află povești fascinante despre un domeniu care are legătură nu doar cu frumosul, ci și cu păstrarea dovezilor istorice ale trecutului nostru. Text de Adriana Moscu.
Mașina timpului chiar funcționează. De mentenanța ei se ocupă femeile pe care le-am abordat pentru acest articol. În munca lor, ele opresc procesele de deteriorare și încearcă să păstreze cât mai mult posibil din original şi din semnificaţia iniţială a obiectului asupra căruia intervin. Procesul poate dura de la câteva luni la câțiva ani. La final, trecutul prinde viață chiar sub ochii tăi. Restaurarea clădirilor și obiectelor de artă este mai mult decât o simplă intervenție fizică. Într-o lume în continuă schimbare, unde noua tehnologie și tendințele moderne adesea eclipsază trecutul, restaurarea servește ca un pod între generații, oferind o fereastră către originile și tradițiile noastre.
Adela are dublă specializare: în Comunicare Interculturală și Ingineria Lemnului. Este fondatoarea The Wood Doctor, unde dă o nouă viață produselor de mobilier vintage.
Începuturile: „Pasiunea nu a început undeva, ci a crescut odată cu mine. Părinții mei sunt cadre didactice și au avut mereu o afinitate pentru artă și cultură. Au colecționat tot timpul obiecte vechi, iar la noi acasă totul este eclectic și adus din diverse părți. Cred că de aici și interesul meu pentru restaurare. Am călătorit mult cu ei încă de la o vârstă fragedă și am văzut colecții și muzee pe care acum le caut din nou cu ochii de adult.”
Cum a apărut The Wood Doctor? „În 2015, după ce m-am întors din Austria, am ales restaurarea lemnului. Business-ul a crescut organic, dar greu la început, pentru că subiectul restaurării era destul de rar adus în discuție în România. Acum este un trend ascendent și mă bucură asta. Numele a venit natural. Fiecare obiect este unic și primește un diagnostic. Sunt un doctor de lemn care întocmește o fișă de tratament pentru fiecare piesă. Port mănuși și halat și îmi vindec pacienții.”
Procesul de restaurare. „Depinde de starea de conservare: unele piese ajung la mine într-un stadiu pulverulent, altele sunt conservate mai bine. Avem o cameră de carantină, unde piesele sunt păstrate până le vine rândul, iar apoi, conform planului, se începe procesul de restaurare, recondiționare și consevare (profilaxie, curățare, consolidare structurală, dezinsecție, dezinfecție, completări, încleieri, refinisări, integrare cromatică etc.)”
Elemente necesare în munca ei. „De la elemente de tâmplărie (mașinării de prelucrare, cuie, șuruburi, lemn, pensule), la tot ce înseamnă chimic (diluanți, alcool și acetonă, vopsele, lacuri, uleiuri, ceară). La astea se mai adaugă seringi, mănuși, halate, măști și un depozit de scule electrice.”
Proiectele cele mai dragi. „Asociez uneori piesele cu clienții și avem unele preferate care au și primit denumirea de Prăbușitele la noi la atelier: un set de două fotolii și o canapea într-o stare deplorabilă. Au ajuns la niște prieteni, iar când îi vizităm, stăm pe ele. Marea mea pasiune, însă, rămâne arta religioasă. Am restaurat, de exemplu, un baldachin de amvon de secol XVII, dintr-o biserică evanghelică. Alt obiect frumos și vechi a fost un Aron Kodesh dintr-o sinagogă, dulap în care se păstrează Torah.
Cea mai dificilă restaurare. „Cele mai dificile proiecte sunt, categoric, cele mari, anume porțile. Lucrăm la porți de 4,5 metri înălțime, pe care trebuie să le curățăm, să le reparăm și să rezolvăm toată uzura umană de secole. Sunt proiecte foarte grele, dar ne și mândrim cu ele, pentru că majoritatea sunt la stradă, în văzul tuturor.” Insiprația. „Zona unde stau și unde m-am și născut, anume Transilvania, a avut o influență asupra muncii mele, lucrez mult mobilier pictat specific zonei și sunt pasionată de arhitectura satelor săsești.”
Foto: arhiva personală.
Articol publicat în revista A List Magazine (31).
Dr. Mirela Istrati: „MUNCA MEA ESTE MAI MULT DECÂT UN ACT MEDICAL, ESTE DESPRE A REDA DEMNITATEA ȘI ÎNCREDEREA OAMENILOR”
Dentovita este prima clinică de wellbeing stomatologic din România. Printr-o experiență holistică, centrată atât pe actul medical, cât…
„Trebuie să ai o mentalitate puternică” – Cristina Gutiérrez, pilot Dacia Sandriders pentru Dakar 2025
Un raliu cu o tradiție de 40 de ani. Peste 500 de concurenți din 60 de țări. Și…
Dana Rogoz și Marian Râlea, față în față
Magicianul și Abramburica. Mentorul și discipolul. ”Tatăl” și ”copilul”. Colegi-actori, pe aceeași scenă de teatru. Prietenia dintre Dana…
Ana Ularu: ”Încerc să mă păstrez mereu cât de puternică și de agilă pot”
Pe Ana Ularu urmează s-o vedem de astăzi într-un nou rol, Freja, în serialul “Cod roșu la Paris” (”Paris Has…
Interviu cu Mara Bugarin (Moromeții 3): „Pentru iubitorii primelor filme va fi palpitant să trăiască sensibilitatea, umorul și culoarea specifică lumii Moromeților‟
Ultima parte a trilogiei bazată pe romanele lui Marin Preda, Moromeții 3 urmărește destinul lui Niculae (Alex Călin),…
Interviu: Fotograful Omar Victor Diop, despre calendarul Lavazza 2025 și vizuniunea sa despre artă
L-am întâlnit pe Omar Victor Diop, fotograful senegalez care a realizat imaginile calendarului Lavazza 2025. Am stat de…
Lavazza a lansat calendarul pentru 2025. Francesca Lavazza ne spune povestea din spate și care sunt misiunile brandului
Când spui Lavazza, spui tradiție, gust, eleganță și, desigur, inovație. Am fost pentru a doua oară la evenimentul…
Vlad Drăgulin (”Căsătoria”): ”Întotdeauna am avut atracție față de personajele defavorizate”
Vlad Drăgulin este unul dintre protagoniștii primului film regizat de Mihai Bendeac, ”Căsătoria”, o producție inspirată din piesa…
Surorile Galeriu, despre cea mai frumoasă experiență a vieții lor: Trupa The Twins: “Noi am cunoscut adevăratul succes peste hotare, nu în România“
Cântă de când se știu și cum se aleagă un alt drum, când mama lor a fost artistă…
Mira: „Iubesc să dau multe sensuri muzicii pe care o fac”
Ne vorbește despre dragoste, despre cum nicăieri nu-i ca-n România, despre străzile din București: melodiile sale pline de…