Cine aleargă după doi iepuri deodată s-ar putea să-i prindă pe amândoi. Dora și Ioana au gândit un model de afacere care se integrează de minune în noua realitate pandemică și care le ține copiii ocupați. Și fericiți.
Se cunosc din 2007 și tot de atunci au lucrat împreună, în același departament al unei multinaționale. În primăvara anului trecut, când toată lumea înghețase, s-au gândit s-o pornească pe cont propriu. Au întors pe toate fețele multiplele posibilități ale unor business-uri care să meargă într-o perioadă tulbure, nemaiîntâlnită. Și au găsit varianta câștigătoare. În vara aceluiași an, Dora și Ioana lansau ateliereonline.ro, o platformă de tip marketplace care oferă o selecție de ateliere online, live și interactive, pentru copiii între 5 și 18 ani. Acum, au colaborări chiar și cu școlile de stat și își doresc ca în trei ani să devenină prima opțiune a părinților din România care caută activități pentru copii.
Care este background-ul vostru profesional? Cu ce vă ocupați înainte de acest proiect comun?
Dora: Sunt consultant în cadrul unei multinaționale, responsabilă cu remodelararea structurii organizaționale și a modelului de business. Am avut și am în continuare avantajul să cunosc oameni din toată lumea și să îmi lărgesc aria de expertiză.
Ioana: Am lucrat în diverse companii (de la corporații, la antreprenoriate românești) și în industrii diferite (de la e-commerce până la servicii B2B), iar aria mea de expertiză cuprinde vânzări, marketing, operațional.
Cum v-ați cunoscut?
Dora: Ne-am cunoscut în 2007, lucram amândouă la aceeași multinațională, în cadrul aceluiași departament.
Când și în ce context ați lansat ateliereonline.ro?
Ioana: Am lansat ateliereonline.ro în iunie 2020, din dorința de a gestiona provocările lockdown-ului, dar și vrând să profităm de oportunitățile de business generate de noul context. Eu cred că orice criză face mult loc unor oportunități la care nici nu visam înainte. Mi se pare că pandemia a stârnit un val pe care nu am vrut să îl ratăm.
Cum v-a venit ideea?
Ioana: Concret, am tot discutat despre diverse idei de business în primăvara lui 2020, am făcut ping-pong de idei, le-am montat și le-am demontat, iar ideea de a face activități pentru copii ne-a surâs cel mai mult, pentru că ne rezolva și o problema curentă, personală. Aveam copiii blocați în casă și rupți de activitățile lor obișnuite, iar prin atelierele online puteam readuce la normal, măcar parțial, viețile lor.
Ce sunt, de fapt, ateliereonline.ro? Explicați-ne un pic acest concept.
Dora: Sunt cursuri sau activități online, însă cu o abordare diferită, bazată pe o interacțiune constantă între facilitator și copil, într-un mediu sigur și relaxat, în care orice întrebare este acceptată, ba chiar încurajată. Sincer, nu există întrebări greșite, iar mediul este favorabil pentru a învăța zilnic cel puțin un lucru nou. Mai mult decât atât, la atelierele noastre, numărul de copii este limitat, astfel încât fiecare copil să aibă șansa să își exprime părerile și să aibă parte cu adevărat de acea interacțiune.
Ioana: ateliereonline.ro este o platformă de tip marketplace care oferă o selecție de ateliere online, live și interactive, pentru copiii între 5 și 18 ani. Atelierele sunt susținute de facilitatori cu formare academică, psihologică sau cu alte specializări.
Ne dorim să ajungem să fim cel mai mare marketplace de ateliere live online pentru copiii între 5 și 18 ani prin facilitarea întâlnirii între copii, părinți și educatori care împărtășesc aceleași interese și pasiuni și crează experiențe memorabile împreună.
Care este rolul vostru în această afacere?
Dora: Am început de la zero și am dezvoltat împreună tot: site, pagini de social media, recrutat facilitatori, relații cu clienții, înscrierea la ateliere, facturare, plăți etc. Acum am construit o echipă care a preluat mare parte din activitățile operaționale, oferindu-ne astfel posibilitatea să acordăm mai mult timp strategiei de business și să putem avansa rapid cu planurile noastre.
Ioana: după modelul clasic al start-up-urilor, aș spune că suntem fondatoare-executivo-visătoarele businessului. Adică, inițial am pus bazele businessului, implicându-ne în tot procesul de dezvoltare și lansare, apoi mult timp am executat toate taskurile. Însă acum, așa cum spunea și Dora, am reușit să formăm o mică echipă, care ne ajută și care ne oferă timp pentru a planifica viitorul businessului.
Ce cursuri se găsesc pe platformă și cui se adresează?
Dora: Cursurile se adresează copiiilor cu vârste între 5 și 18 ani, de la dans, actorie, pictură, desen, la module de comunicare, auto-cunoaștere, public speaking, exerciții de antrenare a memoriei și a creierului, mindset pentru succes, programare, iar lista continuă.
Practic, venim în completarea programei școlare, abordând educația non-formală.
Ioana: Prin selecția pe care o facem, ne propunem ca atelierele noastre să fie distractive și amuzante pentru copii, dar în același timp să reprezinte o alternativă la educația standard, din școli. Mizăm foarte mult pe activități care să pregătească copiii pentru meseriile viitorului și pentru noile cerințele ale societății. Oferim ateliere online, live pe Zoom, cu tematici variate: de la inteligență emoțională și dezvoltarea unui mindset pentru succes, până la ateliere do-it-yourself și de gătit.
Cum ați selectat facilitatorii? Pe ce criterii?
Ioana: Facilitatorii noștri sunt persoane cu formare academică, psihologică sau cu alte specializări, dar și artiști sau adulți și părinți cu un anumit talent pe care vor să îl împărtășească copiilor. Nu este necesară o anumită atestare pentru a susține ateliere la noi (spre exemplu, alegem facilitatori și din rândul stay-at-home-moms, care vor să aibă o sursă de venit, lejeră și plăcută, din confortul propriei locuințe). Însă toți facilitatorii trec printr-un proces de selecție înainte de a ajunge să livreze ateliere. De asemenea, cu toții sunt monitorizați în timpul atelierelor, evaluați de echipa noastră și de către părinți și copii, și astfel procesul de formare și training devine unul continuu și permanent.
Mai mult, returnăm banii dacă clientul nu e mulțumit de atelier, sau îi oferim alt atelier potrivit. Au fost chiar situații în care am observat că un anumit participant nu era încântat de atelier (deși părintele nu observase) și am mers noi către părinte și i-am sugerat să îl retragă de la atelierul respectiv. Nu ne dorim să avem participanți nemulțumiți de activitate. Susținem calitatea trainerilor prin efortul pe care îl depunem (împreună cu ei) de a le perfecționa activitatea. În plus, încetăm colaborarea cu cei care nu au un anumit standard.
Veți adăuga cu timpul și cursuri dedicate adulților?
Ioana: Anul trecut ne-a arătat că nimic nu e imposibil, însă momentan nu este una dintre prioritățile noastre.
Care sunt cursurile cu cea mai mare căutare?
Ioana: Aș spune că depinde de vârstă. Pentru copiii mici sunt căutate atelierele de gestionarea emoțiilor, iar pentru copiii mai mari (și adolescenți) sunt cele de dezvoltare a diverselor abilități de tipul public speaking, comunicare în limba engleză sau programare.
Dora: Totodată, merg foarte bine și sesiunile individuale, atât cele de muzică cât și cele de dezvoltare personală.
Dacă mă întrebai acum doi ani ce părere am despre cursuri de chitară în online, probabil că aș fi fost sceptică, însă prezentul ne-a arătat că, într-adevăr, nimic nu este imposibil.
Cu ce se deosebesc cursurile găzduite pe platforma voastră de altele de același gen?
Ioana: Avem o ofertă variată, găsiți aici toate activitățile într-un singur loc (nu mai trebuie să faceți research pe Google). În plus, oferim servicii de calitate (de la serviciile de customer care, până la calitatea livrării atelierelor).
Dora: Eu aș spune că ne deosebim prin gradul de implicare în livrarea atelierelor: urmărim toate atelierele, formulăm idei de îmbunătățire a activității pentru facilitatori, vorbim cu clienții ca să luăm feedback, limităm numărul de participanți ca să ne asigurăm că fiecare copil are atenția cuvenită, oferim feedback-uri către părinți la finalul atelierelor legate de activitatea copilului. Oferim o anumită calitate a activității și avem o flexibilitate în tot ceea ce înseamnă acest parteneriat cu părintele care, până la urmă, are încredere să ne dea copilul pe mâna.
În plus, modelul de business e diferit. Nu am întâlnit pe piață din România un alt business marketplace care să ofere așa ceva. De aceea, uneori, părinții folosesc platforme din afară pentru a oferi astfel de activități copiilor. Acum oferim noi activități din România pentru părinții din diaspora (au o pondere semnificativă în baza noastră de clienți). Noi ne dorim ca în trei ani să devenim prima (și singura) opțiune a părinților din România care caută activități pentru copii.
Care sunt plusurile și minusurile unui atelier online?
Undul dintre avantaje este că părintele poate supraveghea activitatea online a copilului (avem părinți care stau lângă copii în momentul în care acesta este la un atelier și pot observa tot ce se întâmplă, inclusiv comportamentul copilului). Familiarizarea copilului cu interacțiunea cu calculatorul și mediul digital, accesibilitatea și comoditatea (nu trebuie să pierzi ore în trafic), posibilitatea de a găsi alternative de petrecere a timpului foarte rapid (doar urmărești calendarul de activități și te poți înscrie chiar și cu câteva ore înainte de un atelier) sunt tot atâtea plusuri.
În contextul actual, siguranța e și ea un mare avantaj, căci nu există contact fizic între copii.
Dar lipsa contactului fizic între copii o putem trece la fel de bine și la dezavantaje. Tot așa, și festele pe care le mai joacă internetul/zoom-ul atunci când pierdem conexiunea și toată lumea intră în panică. 🙂
Care este feedback-ul de până acum din partea clienților? Ce păstrați, ce îmbunătățiți, la ce ați renunțat?
Ioana: Clienții sunt foarte mulțumiți. În medie, 8 din 10 clienți rămân cu noi.
Și ne mândrim cu colaborări cu școli din sistemul de învățământ de stat, cărora le oferim ateliere online în perioada Școlii Altfel. Au fost un real succes.
Ioana: Cum o arată și review-urile clienților din social media, suntem apreciate pentru atenția la detalii și sprijinul pe care îl oferim părinților în dezvoltarea copiilor. Ne dorim să păstrăm aceeași calitate a serviciilor (și în acest sens am extins echipa de Customer Care).
Am vrea să îmbunătățim funcționalitățile platformei și în acest sens pregătim o dezvoltare tehnică și o relansare. Până acum am renunțat doar la atelierele care nu au prins la public, însă în rest nu am făcut greșeli majore care să ne coste. Suntem încă la început. Testăm orice și totul.
Dora: Avem o relație foarte bună cu clienții, iar câțiva dintre ei chiar vin în întâmpinarea noastră cu recomandări de ateliere noi sau chiar cu recomandări de facilitatori și ne pun în legătură cu aceștia. Sunt foarte implicați, răbdători și flexibili, iar pentru noi susținerea lor înseamnă enorm.
Cum vedeți potențialul acestei afaceri pe viitor, în contextul în care, treptat, lumea își va relua viața și obiceiurile offline?
Ioana: Luăm în calcul o scădere a dimensiunii publicului adresabil, însă ne gândim la diverse metode de a contracara această scădere: de la servicii noi oferite clienților, până la modalități diferite de livrare a atelierelor.
În plus, nu văd o reîntoarecere la viață de dinainte de pandemie. Nu cred că va mai exista așa ceva. Vom avea un stil de viață nou și diferit, în care online-ul va avea o pondere semnificativă. În timpul pandemiei, lumea a prins gustul online-ului”, a văzut ce înseamnă comoditatea oferită de online și credem că vom fi în continuare o opțiune demnă de luat în calcul pentru activitățile copiilor.
Foto: arhiva personală
Alist Designers boutique: Idei de cadouri pentru Secret Santa
Ți-a picat la Secret Santa colega care adoră bijuteriile? Ați organizat un mic joc în familie și ai…
John Galliano părăsește casa de modă Maison Margiela după zece ani
Designerul britanic John Galliano pleacă din funcția de director artistic al casei de modă franceze Maison Margiela după…
Colecția de Spumante Millesime Cotnari, lansate la Artmark cu etichete semnate de cinci artiști români
Cotnari a adus un omagiu atât rafinamentului, cât și tradiției vinurilor românești spumante cu un eveniment exclusivist care…
Cine a câștigat MasterChef 2024?
Câștigătoarea Masterchef 2024 a fost desemnată Georgiana Ene. Concurenta show-ului culinar a plecat acasă cu un premiu de…
Kate Moss, din nou singură
Kate Moss e o femeie singură și fără obligații după ce a pus capăt relației de nouă ani…
Robert De Niro și Ben Stiller, în Meet the Parents 4
Robert De Niro, Ben Stiller, Teri Polo și Blythe Danner se află în discuții pentru a juca într-o…
Un Crăciun magic cu Lidl Deluxe
Sărbătorile sunt întotdeauna magice alături de familie și prietenii dragi. Dacă n-ai pus pe lista lui Moș Crăciun…
Alist Bazar. Noutățile săptămânii
Ca în fiecare săptămână, vă ținem la curent cu noutățile și lansările din această perioadă. Iată ce ne-a…
Kate Middleton, pe lista scurtă a Personalităților Anului, alături de Kamala Harris, Elon Musk și Donald Trump
Prințesa de Wales Kate Middleton se află pe lista scurtă a personalităților anului, clasament realizat de publicația Time….
Sebastian Stan, actorul de origine română, dublu-nominalizat la Globurile de Aur
Nominalizările la Globurile de Aur au fost anunțate ieri, iar una dintre cele mai plăcute surprize l-a constituit…