Andreea Leta ∙ November 19, 2024 ∙ 7 min read

L-am întâlnit pe Omar Victor Diop, fotograful senegalez care a realizat imaginile calendarului Lavazza 2025. Am stat de vorbă despre acest proiect special, desigur, dar și despre viziunea lui asupra chestiunilor legate de sustenabilitate, viitorul artei și estetica sa unică. Dacă nu îi știai deja proiectele, e momentul să cunoști o persoană de un talent impresionant!

Omar Victor Diop - lavazza
arhiva personală

Mi s-a întâmplat de foarte puține ori să am emoții atunci când am realizat interviuri față în față. De obicei, mă bazez pe un research amănunțit pe care îl fac înainte să mă așez în fața unei personalități și rămân permanent conectată la ideea că suntem oameni, indiferent de statut. Însă atunci când am pregătit întrebările pentru Omar Victor Diop, m-am simțit copleșită. Nu m-am îndoit nicio secundă de faptul vă voi sta la masă cu o persoană extrem de plăcută, însă, văzând complexitate proiectelor anterioare, instituțiile care i-au curatoriat imaginile și preocupările, am știut că voi fi în prezența unui mare artist. Te încurajez să apeși aici și să-i descoperi universul.

Omar Victor Diop - lavazza
Calendarul Lavazza 2025

Invitat de Lavazza pentru a realiza fotografiile pentru calendarul dedicat anului 2025, cu subiectul Let’s Blend, Omar Victor Diop a pus în scenă o adevărată demonstrație de manierism, realizată cu mult bun gust, eleganță și cu un strop de inspirație din pictura clasică. Pentru acest proiect, a pregătit 36 de portrete ale diverselor personalități din lumea Lavazza, care au rezonat cu tema aleasă pentru anul următor: Blending –  Blending cultures, Blending roots, Blending times, Blending Minds, dispuse sub forma a patru tripticuri ce ilustrează fiecare anotimp. Jannik Sinner, Massimiliano Caiazzo, Whoopi Goldberg, Tullio Solenghi, Big Mama, Omar Victor Diop însuși, Sara Gama și Omar Hassan apar alături de Ambasadorii Daniela Fatarella de la Save the Children, designerul Cino Zucchi, chefii Norbert Niederkofler, Federico Zanasi și Chiara Pavan. Aceștia apar alături de câțiva memberi ai marii familii Lavazza Group, precum specialiști în cafea, barista, traineri și chiar Luigi, robotul prietenos din campania globală „Plăcerea ne face umani”. 

Omar Victor Diop - lavazza
Whoopie Goldberg

Iată ce teme am abordat în mica discuție pe care am avut-o la Torino cu Omar Victor Diop, în cadrul evenimentului de lansare a calendarului Lavazza 2025:

Cum ai reușit să integrezi într-un singur proiect atât moștenirea de 130 și identitatea brandului Lavazza, cât și estetica și tematicile specifice proiectelor tale? 

O.V.D: Totul a început de la valorile brandului Lavazza, pe care am dorit foarte tare să le integrăm în acest proiect. Pentru mine acest concept de „blending” este foarte important, fiind un artist care a crescut în Senegal, Africa, a fost onoare să pot aduce elemente din cultura și din perspectiva mea. Mi-a fost oferită inclusiv oportunitatea de a integra un autoportret în această serie, iar acest lucru mă bucură în mod special, pentru că acest calendar este o reprezentare a lumii în care vreau să trăiesc. Așa cred că ar trebui să fie toată lumea. Unită, împărtășind poveștile, istoriile și chiar o ceașcă de cafea!

Omar Victor Diop - lavazza
Jannik Sinner

Care a fost cea mai mare provocare pe care ai simțit-o realizând acest proiect? 

Cea mai mare provocare în acest proiect a fost chiar procesul de a fotografia pe toată lumea, având în vedere că sunt obișnuit să lucrez foarte mult singur, de obicei sunt propriul model, dar a fost o plăcere să întâlnesc pe toată lumea. 

Dacă tot este să discutăm despre blending, preocuparea pentru sustenabilitate este foarte puternic exprimată atât în proiectele tale, cât și în proiectele Lavazza. Atunci când te gândești la mediu, care este sectorul pe care ar trebui să ne concentrăm mai mult în acest moment? 

O.V.D: Cred că încă e nevoie să ne concentrăm pe conștientizare și pe educarea celor care au rămas neinformați cu privire la modul în care noi, oamenii, afectăm mediul în care trăim și resursele, acțiuni care au repercursiuni pe termen lung. Cel mai important este să comunicăm cât mai mult despre acest subiect și să găsim soluții prin care să implementăm obieceiuri sănătoase pentru mediu, prin care să le înlocuim pe cele nocive.

Omar Victor Diop - lavazza
Omar Victor Diop (autoportret)

Lucrezi și creezi atât în Dakar, cât și la Paris. Care simți că e statutul artei în acest moment și care este cea mai importantă preocupare a artiștilor la scară mondială? 

O.V.D: Artiștii sunt destul de preocupați de curentele ce tratează teme precum inclusivity, sensibilitățile legate de diversele minorități, cum ar fi LGBTQ+, comunitățile etnice etc. Suntem într-un moment în care, în artă cel puțin, fiecare voce contează la nivel global, nu doar pe plan european, iar ăsta este un lucru minunat!

Mă întorc puțin la tema calendarului Lavazza 2025, am observat că într-una dintre compoziții apare și Luigi, roboțelul adorabil. Aș vrea să te întreb ce părere ai despre AI? Simți că este o „amenințare” pentru artiști sau poate fi un lucru care să îi ajută în procesul creativ? 

O.V.D: Personal, nu consider ca AI poate fi o amenințare pentru mine ca artist, dar nici pentru ceilalți creatori vizuali. Să ne gândim doar cât de multe ne poate pune la dispoziție, cum ar fi generarea de imagini într-un timp foarte scurt. Important este să folosim AI ca pe o unealtă, nu ca pe un înlocuitor al creativității umane. Cred că în continuare avem nevoie de implicarea intelectuală și emoțională umană. Dar, este adevărat, există un sector de artiști care, cu siguranță, pot fi afectați de acest trend, dacă ne gândim la scriitori, de exemplu – cu siguranță viața lor se va schimba. Vor avea nevoie de protecția datelor și a proprietății intelectuale. 

Omar Victor Diop - lavazza
Big Mama

Dacă ar fi să alegi un alt tip de exprimare plastică prin care să înlocuiești fotografia, care ar fi acela și de ce? Ai un artist preferat? 

O.V.D: Dacă aș putea picta, n-aș mai pune mâna pe aparatul foto niciodată! Port un respect extraordinar celor care pot reda printr-o pensulă tot ce le trece prin minte. Dintre pictori, preferatul meu este Diego Velasquez, a avut o manieră specială de a plasa lumina și de a crea compoziții, are un loc special în sufletul meu!

Foto: Lavazza, arhiva personală

Related Posts

Timeless Trend: Crăciun cu nuanțe de roșu

Sezonul acesta de Crăciun, roșul revine în forță, dar nu așa cum te-ai aștepta! Dacă până acum era…

Oamenii care muncesc când toată lumea sărbătorește: Ștefan Olteanu, pompier

V-ați gândit vreodată că, în timp ce noi luăm zâmbitori avionul către destinația de Crăciun sau ciocnim paharul…

Dragostea nu este doar pentru cei tineri

Trăim într-o societate care ne vinde creme, proceduri estetice și diete ca să ne menținem tineri, dar care…

Alist Designers boutique te așteaptă inclusiv azi pentru cadourile last minute. Grăbește-te, suntem aici până la ora 18! 

După un an plin de provocări, mulți dintre noi am lăsat pe ultima sută de metri curățenia, cumpărăturile…

C de la … „Crăciun?” – Sărbătoarea între consumerism, tendințe și tradiție

Când mă gândesc la Crăciun, îmi vin în minte o grămadă de lucruri, mai ales dintre cele pe…

Home decor: Cei mai fancy brazi de Crăciun

Dacă încă nu ai apucat să decorezi bradul de Crăciun, cu siguranță ai observat deja că anul acesta…

Oamenii care muncesc când toată lumea sărbătorește: Simona Păun, pilot

V-ați gândit vreodată că, în timp ce noi luăm zâmbitori avionul către destinația de Crăciun sau ciocnim paharul…

Bucurie de Crăciun: obiceiuri din țară

Patru femei care și-au petrecut copilăria în diverse regiuni românești povestesc despre tradiții și obiceiuri de iarnă, din…

Horoscopul săptămânii 23-29 decembrie 2024

Astrologul Anca Stoica vine cu detalii despre ce ne-au pregătit astrele în ultima săptămână a acestui an. Iată…

La ce să te aștepți de la al doilea sezon Squid Game (Netflix)?

Fenomenul coreean Squid Game a avut premiera în 2021 și s-a transformat rapid într-unul dintre cele mai populare…