Alina Aliman ∙ September 20, 2023 ∙ 6 min read

Vede colecții de modă și stă de vorbă cu designerii de zeci de ani deja. Este autorul unora dintre cele mai frumoase pictoriale de modă publicate în A List Magazine (și în multe alte publicații românești și internaționale) și este, de multe ori, un critic acid (dar pe cât se poate de onest și cu sfaturi constructive) pentru cei care activează în lumea modei. Membru în board-ul creativ Diploma Show 2023 (a jurizat lucrările din secțiunea de modă de anul acesta), Ovidiu Buta a stat de vorbă cu noi despre modă, tineri designeri și viitorul domeniilor creative. 

DIPLOMA Show, festivalul noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank la Combinatul Fondului Plastic între 7 și 15 octombrie, reunește anul acesta 130 de lucrări din 16 domenii creative, alese dintr-un număr record de înscrieri.

Ovidiu, ai jurizat lucrările de modă de la Diploma Show 2023. Ce ți-a atras atenția (și cine)? De ce? Ce aveau deosebit, cu ce s-au remarcat?  

Pentru Diploma Show am avut plăcerea să revăd o parte dintre colecțiile și designerii pe care îi descoperisem deja cu ocazia prezentărilor de la Cluj și Timișoara. Favoriții mei au fost întotdeauna cei cu o voce personală puternică și care reușesc să creeze colecții ce spun lucruri clare despre ei și despre lumea în care trăiesc. Colecția-vedetă a acestui an este „Vineri 13” a Gabrielei Baboș.

Dacă ar fi să faci o caracterizare, pe scurt, a tinerilor designeri care acum încearcă să se impună în piață, ca generație, ce ai spune despre ei?

În mod sigur vorbim despre o generație pentru care contează extrem de mult cum arată o ținută fotografiată. Câtă vreme moda trăiește din și în social media, mi se pare un lucru deștept. Doar că… tocmai această expunere a designerului la tone de informații care, în cele mai multe dintre cazuri, nu au indicat „proprietarii”, văd că a creat și un fenomen pe care, personal, îl consider foarte grav: legitimizarea copy-paste-ului. Este primul an în care unii dintre cei care abia acum intră în modă nici măcar nu se mai străduiesc să ascundă ceea ce fură. Totul este pe față… 

Să fim bine înțeleși: inspirația este unul dintre motoarele importante ale creativității. Dar copiatul, nu. Diferența dintre cele două este exact ceea ce face obiectul proceselor de plagiat. De ce se simt aceștia atât de relaxați cu ceva ce NU ar fi fost considerat normal în urmă cu doar un an? Pentru că nu mai există pârghii care să regleze acest fenomen: nu mai avem critică, nu mai avem reguli și nici principii. Cred ca soluția de moment este să începi să taxezi furtul din școală, deci și profesorii ar trebui să intervină urgent.

De ce anume (să zicem… 3 elemente principale) are nevoie de un tânăr designer ca să răzbată/ să se impună într-un peisaj al modei tot mai aglomerat, tot mai pe repede înainte?

Lucruri simple: să știe ce vrea să spună prin colecțiile lui, cum să le spună și cât poate să se dezvolte.

Vezi designeri și colecții de foarte mulți ani. Cum ți se pare că a evoluat moda românească de la începuturi/ designerii – în termeni de colecții, de coerență, de marketing sau vânzări?

Dacă la începutul sistemului modei moderne, moda era de cele mai multe ori un hobby, astăzi putem să vorbim despre afaceri. Avem designeri care și-au construit mici imperii, care exportă, care sunt recunoscuți în toată lumea. Ceea ce face diferența dintre ATUNCI și ACUM este o mai bună înțelegere a sistemului modei și o aplicare firească a unor reguli de business.

Social media. Ajută? Sunt designerii tineri mai vizibili datorită ei, îi încurcă pentru că văd în rețelele de socializare o „scurtătură” și asta îi face să sară niște pași?

Da și nu. Trebuie să înțelegi cum să o folosești ca să te ajute. Este senzațional că acum ai acces la un tool de comunicare relativ gratis și nu trebuie să te mai așezi într-o structură rigidă ca să ai succes. Dar și așa, revenind la ceea ce am spus mai sus, mulți au senzația că social media este o cale foarte rapidă către succes și atunci, arzând etape, încep să facă prostioare precum calchierea ideilor altora.

Cum te raportezi tu la modă? De ce avem nevoie de modă în viața noastră sau de designeri, acum, când toată lumea spune că AI-ul e pregătit să ne înlocuiască?

Nu preocuparea pentru modă este importantă, ci cea pentru frumos: să trăiești frumos, să te îmbraci frumos și, de ce nu, să mănânci frumos. Să îți facă plăcere să te privești în oglindă și altora să le facă plăcere să te privească pe tine. Moda nu este alchimie și, cu toate acestea, îți poate transforma viața. Iar aceste lucruri nu le poate face AI-ul, ci doar tu. AI-ul poate să fie un instrument bun care să te scoată dintr-un impas creativ. Poate să genereze și colecții, de ce nu? Dar el nu poate să le dea viață și să le poarte… Deci mai rămânem cu ceva de făcut și aici. 🙂

Despre Ovidiu Buta nu știm că… 

Încă se gândește să scrie alte câteva cărți de modă. 

DIPLOMA Show, festivalul noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank la Combinatul Fondului Plastic între 7 și 15 octombrie, reunește anul acesta 130 de lucrări din 16 domenii creative, alese dintr-un număr record de înscrieri. DIPLOMA Show marchează a X-a ediție a festivalului cu o serie de noutăți și evenimente, printre care și o campanie aniversară ce aduce în fața publicului larg 10 alumni DIPLOMA Show în 10 locuri din Capitală, într-o expunere inedită. 

Un board creativ format din peste 70 de experți – atât specialiști seniori consacrați din industriile creative, cât și reprezentanți ai universităților cu profil vocațional-creativ din țară – au selectat anul acesta cele mai bune lucrări de diplomă ale absolvenților facultăților de profil. Astfel, 131 de artiști din noua generație vor putea fi admirați de publicul larg în toate cele 10 spații expoziționale din cadrul Combinatului Fondului Plastic (Băiculești, 29) din București, între 7 și 15 octombrie, într-o ediție aniversară specială a festivalului. 

Mai multe detalii despre festival și programul acestuia vor fi anunțate pe pagina de Facebook a comunității DIPLOMA, aici. Informații despre festival vor fi disponibile, de asemenea, pe pagina de Instagram și website

Foto: Cătălin Oprițescu. 

Related Posts

Alist Designers boutique: Idei de cadouri pentru Secret Santa

Ți-a picat la Secret Santa colega care adoră bijuteriile? Ați organizat un mic joc în familie și ai…

John Galliano părăsește casa de modă Maison Margiela după zece ani

Designerul britanic John Galliano pleacă din funcția de director artistic al casei de modă franceze Maison Margiela după…

Colecția de Spumante Millesime Cotnari, lansate la Artmark cu etichete semnate de cinci artiști români

Cotnari a adus un omagiu atât rafinamentului, cât și tradiției vinurilor românești spumante cu un eveniment exclusivist care…

Cine a câștigat MasterChef 2024?

Câștigătoarea Masterchef 2024 a fost desemnată Georgiana Ene. Concurenta show-ului culinar a plecat acasă cu un premiu de…

Kate Moss, din nou singură

Kate Moss e o femeie singură și fără obligații după ce a pus capăt relației de nouă ani…

The Grand Avenue: Ice, ice, baby!

Sezonul rece i-a trimis pe marii designeri spre o estetică glacială, reflectată prin tonurile de gri, perfect puse…

Robert De Niro și Ben Stiller, în Meet the Parents 4

Robert De Niro, Ben Stiller, Teri Polo și Blythe Danner se află în discuții pentru a juca într-o…

Un Crăciun magic cu Lidl Deluxe

Sărbătorile sunt întotdeauna magice alături de familie și prietenii dragi. Dacă n-ai pus pe lista lui Moș Crăciun…

Alist Bazar. Noutățile săptămânii

Ca în fiecare săptămână, vă ținem la curent cu noutățile și lansările din această perioadă. Iată ce ne-a…

Kate Middleton, pe lista scurtă a Personalităților Anului, alături de Kamala Harris, Elon Musk și Donald Trump

Prințesa de Wales Kate Middleton se află pe lista scurtă a personalităților anului, clasament realizat de publicația Time….