”De la început, am avut o vorbă: Hai să facem oamenii să zâmbească!, iar acest lucru se pare că ne iese pentru fiecare persoană care vine la noi în cafenea”. Am preferat să încep cu sfârșitul povestea cafenelei AM PM, pe care o găsiți la Sibiu, dar și la București, pe strada Paris 7A, poveste pe care o redăm cu ajutorul unuia dintre fondatori, Bogdan Berdacovici.
Prima cafenea AM PM a fost deschisă în 2019, la Sibiu, de Bogdan Berdacovici (43 de ani), căruia i s-a alăturat, după un an, și Remus Păduraru (33 de ani), iar în 2022, era deschisă cea de-a doua cafenea AM PM, la București, iar afacerii i s-a alăturat și Victor Ilie (34 de ani).
Cu un background corporate, unde a lucrat în zona de marketing și de comunicare, atât pe piața din România, dar și pe alte piețe, în diverse roluri operaționale și manageriale pentru o multinațională, ideea unei afacerii proprii îi încolțise în minte de ceva timp lui Bogdan Berdacovici. Își dorea să-și folosească experiența și cunoștințele din corporate într-un business cu impact direct în viața consumatorului și căuta ”acel reward sau instant feedback care să-ți aducă confirmarea că faci ceva bine, că merită să continui și să te încarce cu energie”, după cum povestește.
Iar aceea a fost o cafenea, idee de afacere care a rezonat cel mai bine cu dorința lui ”de a duce de la stadiul de pasiune la ceva din care să reușesc să-mi câștig existența.” Astfel, Bogdan, care se descrie ca fiind pe atunci un consumator dependent de cafea, a avut ocazia să participe pentru prima dată la o conferință pe tema cafelei, tocmai în Vilnius, Lituania, unde era expat. Acolo, a reușit să se familiarizeze cu industria cafelei și a afacerilor conexe.
”Am primit primele insighturi despre metode de brewing, altele metode de preparare a cafelei decât clasicul espresso, am aflat de note și varietăți ale cafelei, cafea de origine, specialty coffee, cafeaua ca și ingredient pentru alte industrii etc… Am plecat de la eveniment cu un dicționar de termeni și o curiozitate pentru acest domeniu, energizat de dorința de a învăța ceva nou. Am participat mai apoi la un introductory training în domeniul cafelei, am făcut prima dată un espresso și un filtru V60. De atunci am început să mă informez mai mult despre acest domeniu, să-mi cumpăr cafea doar proaspăt prăjită, să-mi prepar acasă V60 și să mă gândesc cum ar fi să văd ce înseamnă să fii barista. Întors în țară m-am înscris la un curs profesionist de barista, certificat SCA (Specialty Coffee Association) și, în urma acestuia, am concluzionat că mă atrage foarte tare acest domeniu.”
Odată depășit pragul de simplu consumator și ajuns la cel de cunoscător, Bogdan și-a dorit să lucreze pentru o perioadă ca barista, pentru a vedea cum funcționeaza din interior o afacere din domeniu. Ușor de zis, greu de făcut, surpriinzător. ”Nimeni n-a vrut să riște cu mine”, spune Bogdan, iar acest lucru n-a făcut decăt să-l motiveze și mai tare să-și dechidă propria lui afacere. ”Mă gândisem să-mi iau un job în domeniu, să fiu barista într-o cafenea, să experimentez asta zilnic, pentru exercițiu, pentru a învăța despre relația cu consumatorul, ce asteptări are el de la o cafea, ce-l face să revină într-o cafenea etc. Am participat la câteva interviuri, căutând un part-time într-o cafenea micuță, dar nimeni nu a vrut să riște cu mine. Eram convins că trebuie să fac ceva mai mult decât să mă informez despre acest domeniu și să rămân la stadiul de pasiune. Nu doream să mă limitez doar să privesc în orice cafenea nouă pe care o descopeream, în România sau în străinătate, la ce face barista sau cum îmi recomandă o cafea etc, ci voiam să fiu eu barista.”
Așadar, în 2018, a început să schițeze planul afacerii și să-și imagineze cum ar arăta propria lui cafenea, făcută după propriile lui gusturi și preferințe și a pornit la drum, punându-și la bătaie propriile economii, insuficiente pentru demararea afacerii. Suplimentarea de capital a venit prin accesarea unui program de finanțare de fonduri europene, iar visul lui începea să prindă contur și mai mult, iar în octombrie 2019, se deschidea la Sibiu prima cafenea AM PM.
Numele aproape că s-a ales singur. AM-ul se adresează iubitorilor de cafea de specialitate care își doresc o doză de energie în prima parte a zilei, iar PM-ul – celor care își doresc un loc unde să vină după orele de muncă pentru un cocktail sau un long drink. Aici, au imaginat o cafenea care să se distingă imediat în peisajul de cafenele cu design industrial, scandinav, foarte atractiv, dar atât de răspândit, și au căutat un design nou, inedit, o amprentă vizuală a conceptului.
”De la început, de când am conturat proiectul pe hârtie, viziunea a fost una diferită față de ceea ce întâlnim în majoritatea cafenelelor, respectiv o atmosferă preponderent scandinavă sau industrială. A fost important să ne regăsim noi în concept și, în același timp, să fie și acesta un diferențiator pentru consumatorul care ne va alege pe noi. Am rezonat, așadar, cel mai mult cu conceptul de ”junglă urbană”, ce aduce natura mai aproape de noi într-un oraș rigid, plin de beton. Pentru aceasta am recurs la câteva elemente care se îmbină armonios: mobilier tematic, cromatică, materiale și, bineînțeles, plante. Finisajele susțin și ele direcția stilistică prin paleta cromatică generală din zona vegetală (verde-albastru) și a elementelor metalice vopsite auriu, pentru contrast, și negru (pentru a păstra ideea de urban).
Atmosfera generală a locului transmite o notă jucăușă,dar și liniștită, fiind un spațiu pe care îl poți vizita zilnic, de dimineața până seara, pentru socializare, cafea, gustări delicioase și chiar networking personal. Pornind de la afirmația “Our customers don’t just sip the coffee, they sip the experience”, se conturează și ideea de Hotspot Cultural și Social Nest. Un loc dedicat celor care vor să experimenteze lucruri noi: evenimente de degustare, ateliere tematice etc”, povestește Bogdan.
Ceea ce a făcut ca AM PM să devină o afacare de succes înca de la început a fost atenția acordată detaliilor și calitatea ingredientelor folosite.
”Aș spune că două lucruri ne caracterizează și ne ghidează mereu: atenția la detalii și calitatea produselor. Și ne bucurăm când avem această validare și din partea clienților, care remarcă până și lingurița de cafea pe care o primesc sau paharul în care le este servit ginul. Toate aceste detalii se integrează în conceptul pe care l-am gândit înca de la început, “A piece of home, away from home”, o atmosferă cozy, cu elemente urban jungle. Și, al doilea aspect și cel mai important este calitatea ingredientelor folosite, dar și a produselor pe care le pregătim. Pornind de la cafeaua de specialitate pe care o aducem, laptele pe care îl folosim, ciocolata caldă sau produsele de patiserie- toate au același element comun, calitatea desăvârșită”, subliniază Bogdan.
La AM PM, pofta de cafea bună este satisfăcută, dar, și mai mult, aici se educă gusturi, iar clienții sunt surprinși de diversitate și de ingrediente noi, savuroase.
”Preparatele pe bază de cafea determină clienții să revină. Lucrăm în mare parte cu prăjitorii din afară, încercând, astfel, să contribuim la educarea gustului consumatorilor, oferindu-le ocazia să testeze mai multe tipuri de cafea și de prăjiri.
Dacă e să ne referim la specialități, cred că zona de superfoods latte ne-a ajutat să ne diferențiem și mai bine. Aș spune că Matcha Latte este cel mai căutat produs, circulă vorba “prin târg” că avem cel mai bun Matcha Latte. Tot din zona asta, Butterly Pea Latte este o altă băutură care devine din ce în ce mai apreciată de consumatori. Și aș spune că ciocolata caldă Lindt e o referință pentru oricine apreciază ciocolata.”
Și afacerea lor a fost afectată de pandemie și numai cu ajutorul comunității create în jurul lor au reușit să depășească perioada nefastă cu bine și să ajungă acum să dezvolte afacerea, care crește organic.
”Au fost momente în pademie când am simțit cu adevărat puterea unei comunități, a clienților care veneau să ne susțină numai să nu fim nevoiți să închidem. Am colaborat încă de la deschidere cu businessuri locale, tocmai pentru că am vrut să susținem și să fim susținuți. Am găsit oameni, asemeni nouă, ghidați de dorința de a oferi calitate, nu un produs cu orice preț, și asta ne-a bucurat și uneori ne-a făcut mai grea misiunea de antreprenor”.
Motivați de setea de a identifica mereu noi oportunități și soluții prin care să consolideze acest business, antreprenorii au extins activitatea la Sibiu, unde au adăugat un meniu de brunch.
”Am reluat zona de evenimente, imediat ce ni s-a permis, și, astfel, am lansat propriul nostru concept de Ginoteca, de exemplu.
Am extins zona de PM cu evenimente de degustare de vin, cafea etc și evenimente de tip pop-up, colaborând cu câteva branduri din zona de fashion & design. Am vrut să creștem o comunitate în jurul brandului și pentru care să aducem mereu ceva nou, ceva poate în premieră, cumva prin noi să le lărgim orizonturile și opțiunile”, explică Bogdan.
Cafeaua are multe valențe – este un liant, artă și filosofie. Cafeaua înseamnă relaxare, networking, idei, pasiune, gust, imaginație,freamăt. În jurul cafelei se fac și se desfac lucruri, cu condiția ca aceasta să fie cea mai bună versiune de-ale ei, exact ca la oameni. ”Cafeaua este un mijlocitor, un liant care, alături de instituția publică numită cafenea, a contribuit, istoric vorbind, la evoluția societății. A fost locul unde opiniile au circulat liber, în care s-au lansat dezbateri pe probleme sociale, morale și politice de interes pentru comunitate. Acest lucru continuă și astăzi, suntem martorii networkingului între oameni care se cunosc în cafenea, venind la noi în fiecare dimineață. Oameni care ajung să devină parteneri în cadrul unor proiecte personale sau de business.
Arta înseamnă pasiune, dedicare și multă muncă. În final, arta trebuie apreciată de alții, altfel rămâne doar la nivel de hobby. Noi suntem pasionați de cafea, ne dorim să învățăm cât mai multe, să ne perfecționăm și, în același timp, să ne surprindem mereu clienții cu produse noi și de calitate. Faptul că primim o apreciere, un review și că clienții revin la noi e confirmarea că munca noastră este apreciată. Nu facem artă, dar facem latte arte”, expune Bogdan ”filosofia cafelei”.
Chiar, se poate da greș cu o cafea? Oare v-ați întrebat asta vreodată, ca simpli consumatori? Greșeala poate fi de ambele părți, ne explică în continuare Bogdan.
”Suntem oameni, cu toții greșim și este normal. Mereu le spunem clienților noștri că, dacă ceva li se pare că este în neregulă cu cafeaua servită, să ne spună și încercăm să remediem. Ca și consumatori, dăm greș când alegem ceva despre care nu avem toate informațiile și nici nu cerem sau nu primim aceste informații, să zicem de la un barista.
Putem da greș când alegem o cafea despre care nu știm că ea este foarte acidă și nu o sa ne placă, concluzia fiind, cel mai probabil, că este prea acră. Dacă cafeaua este prea prăjită, vom alege fie să nu o bem, pentru că este prea amară, sau vom alege s-o îndulcim.
E important sa știm ce ne place și ce ne dorim de la un produs și este valabil, în general, pentru orice alegem să consumăm”.
Cafeneaua AM PM din București, de pe strada Paris, continuă să se dezvolte pe latura de experiențe, de evenimente, de workshopuri. O experiență 360 de grade, ”coffe&more”- extensia AM PM. Iar extensia ”&more” este dată și de crezul celor trei fondatori în rolul complementar al unei afaceri precum AM PM: ”Cred că, pe lângă produsul de bază, cafeaua, fiecare afacere din acest domeniu trebuie să-și asume și un rol complementar. Fie că își asumă un rol în zona de activism sau se concentrează să aducă experiențe valoroase pentru comunitatea sa din diverse zone de interes.”
”De la început, am avut o vorbă: Hai să facem oamenii să zâmbească!”
Și se pare că au reușit!
Despre traumă și restabilirea înțelepciunii corpului
Cât de mult se transformă traumele din trecut în obstacole în calea vitalității și a fericirii umane? Ne…
Timeless Trend: Crăciun cu nuanțe de roșu
Sezonul acesta de Crăciun, roșul revine în forță, dar nu așa cum te-ai aștepta! Dacă până acum era…
Oamenii care muncesc când toată lumea sărbătorește: Ștefan Olteanu, pompier
V-ați gândit vreodată că, în timp ce noi luăm zâmbitori avionul către destinația de Crăciun sau ciocnim paharul…
Dragostea nu este doar pentru cei tineri
Trăim într-o societate care ne vinde creme, proceduri estetice și diete ca să ne menținem tineri, dar care…
Alist Designers boutique te așteaptă inclusiv azi pentru cadourile last minute. Grăbește-te, suntem aici până la ora 18!
După un an plin de provocări, mulți dintre noi am lăsat pe ultima sută de metri curățenia, cumpărăturile…
C de la … „Crăciun?” – Sărbătoarea între consumerism, tendințe și tradiție
Când mă gândesc la Crăciun, îmi vin în minte o grămadă de lucruri, mai ales dintre cele pe…
Home decor: Cei mai fancy brazi de Crăciun
Dacă încă nu ai apucat să decorezi bradul de Crăciun, cu siguranță ai observat deja că anul acesta…
Oamenii care muncesc când toată lumea sărbătorește: Simona Păun, pilot
V-ați gândit vreodată că, în timp ce noi luăm zâmbitori avionul către destinația de Crăciun sau ciocnim paharul…
Bucurie de Crăciun: obiceiuri din țară
Patru femei care și-au petrecut copilăria în diverse regiuni românești povestesc despre tradiții și obiceiuri de iarnă, din…
Horoscopul săptămânii 23-29 decembrie 2024
Astrologul Anca Stoica vine cu detalii despre ce ne-au pregătit astrele în ultima săptămână a acestui an. Iată…