Monica Cismaru ∙ December 16, 2022 ∙ 8 min read

Cum e să renunți la un job corporatist pentru a-ți deschide o cafenea? Cum s-ar putea numi acest pas? Inconștiență? Curaj? Spirit întreprinzător? Toate? Pentru Ionuț Isache (34 de ani), proprietarul cafenelei Black Habit, se numește lozul câștigător. În urmă cu șapte ani, a părăsit o slujbă sigură dintr-o companie din domeniul transport-logistică pentru a-și deschide o cafenea, lucru ce i-a intrigat major pe părinții lui, iar altora li s-a părut o idee nebunească. Lui i s-a părut doar o idee nebunesc de bună.

black habit

ionut isache
Ionuț Isache

”Înarmat” cu experiența de doi ani de barista la Origo, deci cu pasiunea pentru cafea bună și cu plăcerea a de interacționa cu oamenii, Ionuț s-a gândit să dezvolte o comunitate a iubitorilor de cafea într-o zonă a Bucureștiului unde nu exista acest lucru, Calea Griviței- zona cunoscută sub numele de “Cartierul creativ”.

black habit

”Nu am avut un plan foarte clar conturat, știam că-mi place cafeaua de calitate, știam că-mi plac locurile unde poți bea o cafea bună și să ai sentimentul de ”homey” și știam că-mi place să interacționez cu oamenii (lucru pe care l-am descoperit în cei doi ani în care am lucrat la cafeneaua Origo). “Școala” Origo a fost locul în care am învățat ce înseamnă ospitalitatea și cea care mi-a dat curaj să pun pe hârtie un business propriu. Așa a luat naștere Black Habit acum cinci ani, în 2018. Am crescut puțin câte puțin, an de an, chiar dacă, la nici doi ani de la deschidere, am trecut printr-o pandemie care ne-a ținut închiși o perioadă”.

Ionuț Isache

Ionuț le este recunoscător clienților fideli, pe care îi consideră acum apropiați, oameni dragi, că au rămas alături de cafeneaua lor preferată chiar și în acea perioadă din timpul pandemiei în care afacerile din domeniul ospitalității au avut de suferit și, datorită lor, Black Habit, a continuat să funcționeze. ”Acest lucru mi-a confirmat că ceea ce am vrut să dezvolt a ieșit exact cum mi-am dorit: o comunitate fidelă a iubitorilor de cafea”, povestește Ionuț.

Black Habit a căpătat contur mai întâi în imaginația viitorului antreprenor ca un loc în care să-i placă lui să-și bea cafeaua și ”în care oaspeții să fie tratați așa cum mi-ar plăcea să fiu eu tratat. Nu am ținut neapărat să aduc un produs nou pe piață, sunt multe cafenele de specialitate în București care au produse de o calitate foarte bună. Aș zice că noutatea ține de zona în care am am vrut să creez comunitatea: o zonă a Bucureștiului încărcată de istorie, dar în continuă evoluție. Avem în jur o comunitate formată din foarte mulți oameni în căutarea calității – atât a preparatelor cât și a timpului petrecut aici – oameni care merită un loc care să se ridice la nivelul așteptărilor lor”.

Iar un astfel de loc trebuia să aibă un nume pe măsură. Black Habit are impact și îl reții, te intrigă și te atrage, e îndrăzneț și ludic, exact ca și cafeaua pe care o găsești aici.

Denumirea de Black Habit nu a fost aleasă la întâmplare și are o poveste amuzantă, dar, pe scurt, se traduce prin cafea și tabiet, doua elemente inseparabile pentru mulți. Mai întâi, Ionuț a făcut un brainstorming cu prietenii săi, iar după îndelungi dezbateri, au rămas în finală două nume, dintre care unul era Black Habit. ”Cea mai mare parte dintre oamenii întrebați au ales celălalt nume. Doar că o prietenă mi-a spus foarte direct: ”Ionuț, ce-ți spune ție instinctul? Care simți tu că este numele noii tale cafenele?” Așa că am mers pe ce am simțit eu că s-ar potrivi cu ce vreau să transmit prin noua cafenea: locul unde oaspeții vor avea parte de unul dintre cele mai cunoscute și plăcute obiceiuri zilnice (de aici “habit”) și băutul de cafea (iar cafeaua este neagră, de aici “black” ). Numele cafenelei cred că ne-a ajutat să poziționăm noul business în mintea oamenilor, care, inițial, erau curioși să vadă ce este cu acest nou loc care se deschide pe strada lor”.

Acum, Ionuț se trezește la șase dimineața în fiecare zi pentru a-și derula afacerile, gata energizat la gândul că o nouă zi înseamnă noi povești, noi experiențe alături de cei care îi calcă pragul: obișnuiți ai locului sau clienți noi. Cafeaua este liantul care unește oamenii, care dezleagă limbile și este fundalul aromat care trezește, inspiră și catalizează. ”Îmi place să le aud poveștile, lucru care ma încarcă de energie. Avem clienți fideli care vin la cafea zilnic (uneori și de mai multe ori pe zi) și care au creat deja o comunitate de prieteni, avem clienți care doar trec prin zonă și văd cafeneaua, intră de curiozitate și încearcă cafeaua noastră. Toți oamenii aceștia mă fac să merg mai departe, oricâte obstacole aș întâlni pe parcurs”, adaugă Ionuț Isache, care a învățat prin intermediul afacerii lui că adaptarea este cuvântul-cheie, mai ales după ce a adăugat și partea de food (brunch) cafenelei. ”Acest lucru a venit cu multe provocări, am intrat într-o lume nouă a industriei ospitalității. Am făcut tot ce am putut pentru a ține calitatea brandului “Black Habit” în orice produs care a ajuns la clienții noștri”, explică acesta.

În urmă cu doi ani, cafeneaua Black Habit s-a extins cu un nou spațiu, în clădirea de birouri The Mark, în Hotspot Workhub. Locul le este destinat oamenilor de afaceri, iar designul și atmosfera sunt special concepute pentru schimbul de idei și de informații și unde clienții găsesc ”calitate, comunitate, best coffee in the city”, după cum cuprinde Ionuț Isache filosofia Black Habit în câteva cuvinte.

Tânărul antreprenor știe că cel mai important aspect al unei afaceri este și capitalul uman, așa că acordă atenția și timpul necesar formării unei echipe care să le transmită clienților valorile în jurul cărora a fost conceput acest business.

”În industria ospitalității este greu să găsești oamenii potriviți pentru a face echipă cu ei, dar este minunat sentimentul pe care îl ai când reușești să formezi o echipă care știi că transmite prin toate interacțiunile cu clienții valorile în care crezi. De asemenea, cel mai frumos lucru este atunci când un client vine cu zâmbetul pe buze și îți spune cât de mult apreciază produsul pe care îl oferi”.

Related Posts

Timeless Trend: Crăciun cu nuanțe de roșu

Sezonul acesta de Crăciun, roșul revine în forță, dar nu așa cum te-ai aștepta! Dacă până acum era…

Oamenii care muncesc când toată lumea sărbătorește: Ștefan Olteanu, pompier

V-ați gândit vreodată că, în timp ce noi luăm zâmbitori avionul către destinația de Crăciun sau ciocnim paharul…

Dragostea nu este doar pentru cei tineri

Trăim într-o societate care ne vinde creme, proceduri estetice și diete ca să ne menținem tineri, dar care…

Alist Designers boutique te așteaptă inclusiv azi pentru cadourile last minute. Grăbește-te, suntem aici până la ora 18! 

După un an plin de provocări, mulți dintre noi am lăsat pe ultima sută de metri curățenia, cumpărăturile…

C de la … „Crăciun?” – Sărbătoarea între consumerism, tendințe și tradiție

Când mă gândesc la Crăciun, îmi vin în minte o grămadă de lucruri, mai ales dintre cele pe…

Home decor: Cei mai fancy brazi de Crăciun

Dacă încă nu ai apucat să decorezi bradul de Crăciun, cu siguranță ai observat deja că anul acesta…

Oamenii care muncesc când toată lumea sărbătorește: Simona Păun, pilot

V-ați gândit vreodată că, în timp ce noi luăm zâmbitori avionul către destinația de Crăciun sau ciocnim paharul…

Bucurie de Crăciun: obiceiuri din țară

Patru femei care și-au petrecut copilăria în diverse regiuni românești povestesc despre tradiții și obiceiuri de iarnă, din…

Horoscopul săptămânii 23-29 decembrie 2024

Astrologul Anca Stoica vine cu detalii despre ce ne-au pregătit astrele în ultima săptămână a acestui an. Iată…

La ce să te aștepți de la al doilea sezon Squid Game (Netflix)?

Fenomenul coreean Squid Game a avut premiera în 2021 și s-a transformat rapid într-unul dintre cele mai populare…