Mai mult de o treime (36%) dintre românii care poartă ochelari o fac timp de peste 10 ore în fiecare zi, iar peste un sfert (27%) îi poartă între 7 și 10 ore zilnic, arată rezultatele studiului „Piața serviciilor medicale de oftalmologie”, realizat de Reveal Marketing Research la inițiativa Clinicilor „Dr. Holhoș”, cea mai mare rețea privată de servicii medicale oftalmologice din țară. Astfel, românii care poartă ochelari îi folosesc în medie timp de 9,2 ore pe zi.
Studiul arată că ponderea persoanelor care poartă în permanență ochelari scade odată cu vârsta, de la circa 60% în categoria celor de 18-34 de ani la doar 46% în rândul persoanelor de peste 55 de ani.
Dacă majoritatea utilizatorilor poartă ochelarii tot timpul (52%), 48% dintre respondenți o fac doar pentru anumite activități. În cazul a 75% dintre aceștia din urmă, portul ochelarilor este asociat cu utilizarea calculatorului – rate foarte ridicate înregistrându-se în rândul persoanelor în vârstă (89% dintre cei de peste 55 de ani) și a tinerilor (72% dintre cei de 18-34 de ani).
De asemenea, aproape trei sferturi (73%) din utilizatorii ocazionali folosesc ochelarii doar la citit și puțin sub jumătate (49%) la activități pentru care trebuie să vadă bine (de exemplu cusut, meșterit etc.).
Brandul nr. 1 de clinici de oftalmologie
Potrivit studiului, „Dr. Holhoș” este brandul cel mai cunoscut de clinici de oftalmologie din România, cu o notorietate care o depășește pe a oricărui alt competitor de pe piață. Astfel, atunci când li s-a solicitat să indice un brand de clinici de oftalmologie (întrebare care măsoară așa-numita notorietate spontană), 26% dintre respondenți au menționat Clinicile „Dr. Holhoș”, brand care s-a situat la o distanță de aproape zece puncte procentuale față de următorul clasat.
Din punctul de vedere al notorietății asistate (atunci când respondenților li se solicită să recunoască un nume dintr-o listă dată), Clinicile „Dr. Holhoș” s-au plasat din nou pe primul loc, 57% dintre cei chestionați declarând că au recunoscut brandul.
Notorietatea și reputația de furnizor de servicii medicale de calitate se reflectă și în intenția de a apela la serviciile rețelei: unu din patru respondenți (25%) a declarat că ar lua în calcul Clinicile „Dr. Holhoș” dacă ar trebui să aleagă unde să meargă pentru un consult oftalmologic.
Cu o rețea de șase clinici în Alba Iulia, Cluj-Napoca, Sibiu, Turda, Mediaș și Târgu Mureș, precum și 13 cabinete de optică medicală aflate de asemenea în localități din Transilvania, „Dr. Holhoș” este în prezent cea mai mare rețea privată care oferă servicii medicale oftalmologice complete: examinări de rutină, investigații preoperatorii, intervenții de chirurgie laser pentru corectarea dioptriilor, implanturi de lentile intraoculare, operații de cataractă și implant de cristalin artificial pentru corecția vederii, intervenții chirurgicale pe retină etc.
Circa 120.000 de pacienți au fost tratați până acum, dintre care o mare parte au optat pentru intervenții de corectare a dioptriilor. Anul trecut, în rețea au fost realizate aproximativ 5.500 de operații.
Până în prezent, investițiile totale în dezvoltarea afacerii se ridică la circa 10 milioane de euro.
Ce își doresc românii de la o clinică de oftalmologie: să aibă echipamente performante
Pentru 92% din respondenți, alegerea furnizorului de servicii medicale de oftalmologie depinde, potrivit studiului „Piața serviciilor medicale de oftalmologie”, de criterii precum accesul la echipamente pentru investigații medicale complexe, dar și de experiența și calificările medicului. În plus, peste 90% dintre persoanele care poartă ochelari apelează, pentru consulturi de specialitate, la unități medicale private: cabinete individuale (31%), clinici (22%), magazine de ochelari (22%) sau medici care practică în sistemul privat (15%). Mai puțin de unu din zece pacienți merge, pentru a fi consultat, în clinici sau unități spitalicești de stat cu secții de oftalmologie.
Clinicile „Dr. Holhoș” sunt singurul furnizor de servicii de oftalmologie din România care dispune de trei platforme robotice (în Sibiu, Târgu Mureș și Cluj-Napoca) care le oferă pacienților din România și din străinătate acces la operația SMILE Pro. Această intervenție minim invazivă se realizează în numai 7 secunde, cu ajutorul celei mai avansate platforme de chirurgie robotică cu laser din lume. În curând, în rețea va putea fi realizată operația SMILE Pro pentru corectarea hipermetropiei (dioptrii cu plus), care va fi disponibilă în premieră pentru pacienții din regiunea Transilvaniei.
Studiul mai arată că la nivel național, brandul este asociat de către pacienți cu ideea de expertiză, un nivel ridicat de experiență a medicilor, cu gama largă de afecțiuni pe care le tratează și cu un sentiment de încredere și siguranță.
„Cu unele dintre echipamentele noastre putem rezolva cazuri care sunt la limită”, spune dr. Teodor Holhoș, fondatorul rețelei. „Am avut un pacient la care topograful indica o cornee prea subțire, deci cu contraindicație pentru operație, dar cel mai performant aparat pe care îl avem (ArcScan, un ecograf cornean cu ultrasunete care poate realiza imagini 3D la rezoluție de 1 micron) ne-a arătat că grosimea corneei era totuși suficientă ca să ne permită să operăm. Am reușit astfel să le oferim pacienților noștri investigații și tratamente la absolut același nivel de care se bucură cei din țări ca Franța, Germania sau SUA.”
Peste un sfert din tinerii cu ochelari vor să se opereze pentru corectarea dioptriilor
În Europa, peste jumătate din populația în vârstă de peste 25 de ani suferă de un defect de vedere provocat de o eroare de refracție (miopie, presbiopie, astigmatism etc.), prevalența cea mai ridicată înregistrând-o miopia, care afectează peste 30% din persoanele care poartă ochelari.
În România, mai mult de jumătate dintre persoanele care poartă ochelari (55%) spun că nu au luat deocamdată în considerare tratamentul chirurgical al problemelor de vedere de care suferă. 17% încă se gândesc la această posibilitate, ponderea ajungând la peste un sfert (27%) din persoanele din categoria de vârstă între 18 și 34 de ani. Unu din zece afirmă că este posibil ca în viitor să apeleze la o astfel de soluție, iar 3% și-au exprimat intenția fermă de a recurge la o intervenție chirurgicală de corecție a dioptriilor cu ajutorul laserului. Aceeași pondere, de 3 procente, o reprezintă persoanele care au apelat deja la o operație de reducere a dioptriilor. 11% dintre respondenți au exclus însă această opțiune.
Aproape jumătate dintre respondenți (48%) au fost diagnosticați cu miopie, 28% cu presbiopie (54% în grupa de vârstă de peste 55 de ani), 20% cu hipermetropie și 17% cu astigmatism.
De ce se feresc românii de operațiile cu laser: din obișnuință și lipsă de informare
Pentru cei mai mulți pacienți (44%), purtarea ochelarilor reprezintă doar un inconvenient.
Însă mai bine de o treime dintre respondenți (34%) invocă, drept motiv pentru a evita operația, riscul complicațiilor, în vreme ce 35% au menționat costul intervenției și 28% riscul de recidivă sau de rezolvare parțială a defectului de vedere.
„Intervențiile de chirurgie refractivă cu laser sunt printre cele mai sigure”, explică dr. Teodor Holhoș. „O procedură foarte avansată, cum este SMILE Pro, este minim invazive și durează efectiv doar câteva secunde. Putem aborda acum cu succes cazuri care înainte erau foarte dificil de rezolvat, cum ar fi pacienții cu nistagmus.
În circa 99% din cazuri, intervenția corectează complet vederea, care este stabilizată pentru ani de zile. Un pacient miop care se operează la 18 sau la 30 de ani nu va mai avea din nou nevoie de ochelari până dincolo de vârsta de 40 de ani, atunci când intervine procesul de îmbătrânire a ochiului. Gândiți-vă ce înseamnă să trăiești 10, 15 sau 25 de ani fără să ai nevoie să porți ochelari nici măcar o dată, în cea mai activă perioadă a vieții. Iar pentru persoanele de peste 40 de ani care își doresc o soluție care să îi scape definitiv de ochelari, există varianta înlocuirii cristalinului cu unul artificial, trifocal, care asigură o vedere clară indiferent de vârsta pacientului.”
Serviciile de oftalmologie, suportate și din fonduri proprii, și din asigurarea de sănătate
Rezultatele cercetării arată că românii se folosesc în același timp atât de fondurile proprii, de asigurarea privată și de aceea oferită de stat, în funcție de nevoi și de opțiunile pe care le au la dispoziție.
În majoritate (51%), pacienții plătesc prețul integral al consultației, în vreme ce 35% se folosesc de asigurarea medicală de stat sau de trimitere de la medicul de familie; doar 14% se folosesc în acest scop de o asigurare medicală privată.
Astfel, ponderea cumulată a respondenților care au declarat că în ultimul an au achitat integral prețul consultației în diferite unități (cabinete, clinici sau către unități medicale private care oferă și servicii de oftalmologie) ajunge la 168%, iar a celor care au apelat la asigurarea de stat se ridică la 175%, ceea ce arată că o parte din pacienți au mers de cel puțin două ori la consultații, folosind probabil diferite modalități de acoperire a costului acestui serviciu.
Despre studiu
Cercetarea a fost realizată la inițiativa Clinicilor „Dr. Holhoș” pentru a avea o privire de ansamblu asupra problemelor de vedere cu care se confruntă românii și, în același timp, pentru a descoperi ce forme de corecție vizuală (ochelari, lentile de contact sau intervenții chirurgicale cu laser pentru corectarea dioptriilor) preferă aceștia. De asemenea, studiul a încercat să afle care sunt clinicile de oftalmologie preferate de către pacienți. Cercetarea a fost realizată prin interviuri online (CAWI) realizate pe un eșantion selectat din rândul purtătorilor de ochelari de vedere.
Cristalele și energia lor: Cum să-ți alegi piatra potrivită pentru fiecare etapă a vieții
Cristalele fascinează omenirea din cele mai vechi timpuri, fiind folosite de civilizații antice pentru protecție, vindecare și conexiune…
Cori Grămescu, nutriționist și instructor de pilates: 10 alimente și obiceiuri la care trebuie să renunți dacă vrei să slăbești sănătos
Postul intermitent, postul cu apă, dieta cu conținut scăzut de carbohidrați, dieta keto, Rina și multe altele sunt diete…
Monica Alber, ilustrator și Graphic Designer – ”Cel mai bine creez când sunt în echilibru cu mine însămi”
Monica Alber este ilustrator și Graphic Designer, un artist care se lasă furat de procesul de creație și…
Februarie 2025: Ce filme noi vedem la cinema
Simpatica Bridget Jones revine pe marile ecrane, în timp ce Timothée Chalamet ne poartă pe urmele lui Bob…
Horoscopul săptămânii 3 – 9 februarie 2025
Astrologul Anca Stoica ne prezintă horoscopul săptămânii 3-9 februarie 2025. Iată ce ne prezic astrele! Berbec Situații controversate…
Crochete vegane din cartofi și legume și gin cu sirop de pere
Chef Adi Hădean ne propune o rețetă perfectă pentru weekend: crochete vegane din cartofi și legume. Ingrediente crochete…
Viața secretă a Annei Kournikova
Considerată la un moment dat cea mai sexy femeie din lume, fosta tenismenă Anna Kournikova (43 de ani)…
Richard Clayderman, pianistul francez de Cartea Recordurilor, revine în România
De Buna Vestire, pe 25 martie, Richard Clayderman va concerta la Sala Palatului din București și pe 29…
Gala Premiilor Literare 2025 a umplut Sala Palatului
Noaptea zilei de 30 ianuarie a stat sub semnul excelenței literare, când Sala Palatului, din București a găzduit…